Ladeutfordringer i Norge:

Nær 9 av 10 opplever kø på ladestasjoner

Både kø på ladestasjoner og ladere som ikke fungerer preger norske elbileiere, viser fersk undersøkelse.

LADEPROBLEMER: Elbileiere er mer misfornøyde med ladetilbudet i 2019 sammenliknet med året før. Foto: Fred Magne Skillebæk
LADEPROBLEMER: Elbileiere er mer misfornøyde med ladetilbudet i 2019 sammenliknet med året før. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

En fersk undersøkelse gjennomført av Norsk Elbilforening viser at et stort antall av norske elbileiere opplever såkalt ladeangst.

Både når det kommer til kø på ladestasjoner og ladere som ikke fungerer.

Mindre fornøyd i 2019

Undersøkelsen ble gjennomført i februar, og 64 % av dem som svarte oppgir at de jevnlig benytter seg av hurtiglading.

Svarene viser at antallet eiere som er misfornøyd med kapasiteten på hurtigladere har økt fra 2018 til 2019.

Opplever du ladekø?
20182019
Ofte18 %31 %
Av og til45 %46 %
Sjelden37 %23 %

Flere opplever også å komme til hurtigladere som ikke fungerer.

Opplever du ladere som ikke fungerer?
Ofte80 %
Av og til, eller oftere60 %

Totalt 25 prosent av dem som svarte på undersøkelsen oppgir at de jevnlig opplever ladeangst.

Må øke kapasiteten

I dag har vi drøye 200 000 elbiler i Norge. Samtidig har vi 1700 hurtigladere fordelt utover landet, som vil si at det er ca. 120 biler per hurtiglader.

Allerede er det press, og spørsmålet som stilles er hvordan vi skal takle problemet i framtida?

Norsk elbilforening har gjort et anslag, og mener om lag 1,2 millioner elektriske biler kjører rundt på norske veier i 2025. Derfor mener de at man må øke kapasiteten. Totalt ønsker de at det skal bygges 8.000 hurtigladere innen 2025.

– Vår undersøkelse viser at kø og driftsproblemer på hurtigladerne, samt mangelfullt hurtigladetilbud, er de største utfordringene med hurtiglading i dag, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening.

– Vi mener at hurtigladenettverket må utbedres kraftig dersom vi skal nå målet om å bare selge nullutslippsbiler i 2025.

STORT BEHOV: Kartet viser hvor mye hvert fylke har dekket av fremtidige hurtigladebehov. Foto: Norsk elbilforening.
STORT BEHOV: Kartet viser hvor mye hvert fylke har dekket av fremtidige hurtigladebehov. Foto: Norsk elbilforening. Vis mer

Naboeffekten

Lorentzen framhever at naboeffekten er viktig. Hva andre hører om elbilhold i en fase hvor man vil ha flere over i nullutslippsbiler, påvirker de rundt. Dersom den etablerte sannheten blir at det er vanskelig å ha elbil, så vil dette ramme utviklingen.

Undersøkelsen til elbilforeningen viser at 24 prosent mener hurtigladere er det største problemet når det gjelder elbilhold i dag. 18 prosent mener feil på laderen er en stor utfordring, mens hele 11 prosent oppgir at de har vurdert å selge bilen sin på grunn av utfordringer med lading.

Samtidig er 93 prosent fornøyd med å elbilen sin.

Leverte rapport

Samferdselsdepartementet jobber med en plan for å møte utfordringene med ladekapasitet i framtida, såkalt Plan for infrastruktur for alternativt drivstoff.

RAPPORT: Christina Bu i Norsk elbilforening overleverte deres rapport til Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet. Foto: Christina Honningsvåg
RAPPORT: Christina Bu i Norsk elbilforening overleverte deres rapport til Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

I den forbindelse har også elbilforeningen sett på problematikken, og overleverte onsdag sin rapport til Samferdselsdepartementets representant for departementet, Tommy Skjervold fra Frp.

Rapporten inneholder en beskrivelse av dagens situasjon, slik elbilforeningen ser den, samt forslag til tiltak for å øke ladekapasiteten.

Ladekapasiteten må økes

Per i dag finnes det 1700 hurtigladere, levert av Grønn kontakt, Fortum, Circle K og Ionity. Men skal bilflåten øke, må hurtigladerne øke i samme takt, mener elbilforeningen.

Ett av hovedpunktene til Elbilforeningen er at hurtigladerantallet må økes:

  • Det må bygges en ladepark med minst 50 hurtigladere per 150 km hovedvei.
  • Det må bygges minst en hurtigladestasjon per 50 km fylkesvei.
  • Hver kommune må ha minst to hurtigladere.

I tillegg mener de at hurtiglading må gjøres mer forbrukervennlig, at betalingsløsningene må være enkle og effektive, og at sanntidsdata på ladestasjonene må gjøres tilgjengelig for alle tjenester.

En plan på hvordan utfordringen skal løses i framtida er altså underveis, men Skjervold fra Frp kunne verken si hva den ville inneholde eller når den blir klar.

Han sa imidlertid at den er «rett rundt hjørnet».