Elbilbestanden i Norge:

Nær hver niende bil er elektrisk

Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV)

ELBILBESTANDEN VOKSER: Vi får stadig flere elbiler på norske veier. Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIX
ELBILBESTANDEN VOKSER: Vi får stadig flere elbiler på norske veier. Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIX Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Elbilbestanden fortsetter å øke her til lands. Ferske tall fra OFV viser at det nå er 8,5 prosent nullutslippsbiler i personbilbestanden.

Per 30. juni var det 232.470 nullutslippsbiler, av disse var 232.299 elbiler.

Mer el, hydrogen og gass

Det er en økning på drøye 19 prosent fra årsskiftet. Første halvår i år ble det registrert i overkant av 37.000 elbiler, ifølge OFV.

Også hydrogenbiler har hatt en økning, med 27 nye registrerte biler så langt. Dette til tross for at tilgangen på drivstoffet har blitt veldig begrenset.

Det er registrert seks nye biogassbiler første halvår i år, en økning på beskjedne 2,6 prosent. Det totale antallet nullutslippsbiler som drives av hydrogen eller gass var ved utgangen av juni 405.

Færre rene fossilbiler, flere hybrider

Det er de rene bensinbilene som har størst tilbakegang. Bare siden nyttår er det blitt nær 23.000 færre bensinbiler i den norske bilparken.

Men også dieselbilene har det blitt færre av, de har en nedgang på drøye 5000 biler.

Likevel eier de markedet når det kommer til drivstofftyper. Totalt er nær 2,3 millioner av de drøye 2,7 millioner bilene på norske veier rene diesel- og bensinbiler.

Samtidig som rene fossilbiler har en nedgang, har det blitt flere hybridbiler på veien.

Både bensinhybrider og ladbare hybridbiler med bensin har en økning. Også ladbare hybrider med diesel har en oppgang, mens dieselhybrider har en liten nedgang.

Men begge typer hybrider har en lav andelsøkning sammenliknet med økningen i antall nullutslippsbiler.

Slått på elbilsalg

Selv om andelen elbiler i personbilbestanden fremdeles er beskjeden, peker salgspila fremdeles oppover.

I desember 2018 rundet vi 200.000 registrerte elbiler, og i august bikket vi 250.000 i antall registrerte elbiler gjennom tidene.

Disse tallene tar imidlertid ikke høyde for frafall av kondemneringer, eksport og annet, så den totale bestanddelen er nå på drøye 232.000 biler.

Frem til nå har Norge tronet øverst av de europeiske listene over flest registrerte nybiler. På verdensbasis har vi bare vært slått av Kina og USA på antall solgte biler.

Men tallene fra første kvartal 2019 viste at vi måtte se oss slått for første gang, av Tyskland.

Dermed er vi per dags dato plassert på en fjerdeplass, etter Kina, USA og Tyskland. Bak oss har vi Frankrike på en femte plass med Storbritannia like bak på en sjette

Størst markedsandel

Ser man på salgstallene opp imot andelen biler, har Norge fremdeles den største markedsandelen i verden.

Ifølge tallene har elbiler i Norge en markedsandel på 56,2 prosent når det kommer til antall registrerte nye biler.

Også her har det vært en økning sammenliknet med samme tid i fjor. Da var markedsandelen 46,6 prosent. Mye av økningen skyldes leveranser av et stort antall Tesla Model 3, som i praksis er blitt solgt over de tre siste årene, men først nå levert ut.

Samtidig viser undersøkelser fra Center of Automotive Management (CAM) at Norge har en motsatt trend enn resten av Europa.

Mens andre land har sett en økning i antallet registrerte elbiler i andre kvartal, ser man at det ble registrert færre elektrifiserte biler i Norge i andre kvartal i 2019, sammenliknet med første kvartal. Igjen, mye av dette skyldes en mars måned med et stort antall leverte Tesla Model 3.

Den generelle trendkurven er med andre ord ikke like krapp som månedene mars og juni hinter om.