Førerstøttesystemer

NAF advarer: - Sjåføren har det fulle og hele ansvaret

Ny teknologi og nyttige støttefunksjoner er ingen sovepute, mener NAF: - Ikke noe som heter antisladd.

Slik så det ut da Elbil24 var på plass i Tyskland for å teste siste skrik innen selvkjøring. Video: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Utviklingen i bilbransjen går i et rasende tempo og det blir stadig vanligere med systemer og løsninger som både forenkler kjøreturen og bedrer sikkerheten.

Førerstøttesystemer blir godt tatt imot av de fleste bileiere. I en NAF-undersøkelse svarer kun 14 prosent av de spurte at de skrur av førerstøttesystemene.

De fleste lar de være aktivert både på kortere og lengre turer.

- Førerstøttesystemer er laget for å ta bort noe av arbeidsbyrden til sjåføren i kritiske situasjoner. Det er liten tvil om at denne typen av systemer redder liv, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF i en pressemelding.

- Avhengig av gode veier

Et eksempel på førerstøttesystem er adaptiv cruise control, som holder angitt hastighet og bremser ned i takt med trafikken. Et annet eksempel er filassistanse, som styrer bilen tilbake inn i filen og/eller varsler føreren med vibrasjoner i rattet.

De fleste som har førerstøttesystemer i bilen bruker disse. Men mange opplever at dårlige veier gjør at systemene ikke fungerer optimalt, ifølge NAF.

Nærmere 1 av 4 har opplevd at systemene feilbedømmer situasjoner eller har problemer med å hente informasjon fra veien og skiltene.

- Når hele 23 prosent opplever at systemene ikke fungerer på grunn av forhold ved veien, er det høyt. Verre er det at så mange som 17 prosent har opplevd farlige situasjoner fordi systemet har feiltolket skilting, veioppmerking eller trafikksituasjoner, sier Svendsen.

Han mener tallene understreker viktigheten av godt vintervedlikehold av veiene.

- For at systemene skal virke optimalt, er korrekt og tydelig veioppmerking og skiltplassering enda viktigere i dag enn hva det var før førerstøttesystemene ble innført for alvor, sier Svendsen.

Førerstøttesystemer blir bare mer og mer avanserte. Her tester Elbil24 Fords selvkjøringsteknologi kalt BlueCruise. Se hvordan det fungerer i videoen øverst. Foto: Steinar André Danielsen.
Førerstøttesystemer blir bare mer og mer avanserte. Her tester Elbil24 Fords selvkjøringsteknologi kalt BlueCruise. Se hvordan det fungerer i videoen øverst. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

- Ingen sovepute

NAF-rådgiveren advarer mot å ta lett på kjøringen selv om førerstøttesysteme er aktivert.

Selv om flere komfortfunksjoner legges til, er teknologien ingen sovepute.

- Fortsatt er det føreren som har det fulle og hele ansvaret, det kan ikke overlates til teknologien, understreker Svendsen.

- Ikke noe som heter antisladd

Han minner også om at flere av systemene er avhengige av veigrep for å virke og at de ikke opphever naturlovene. Det er viktig at du ikke øker hastigheten fordi du føler deg mer trygg med systemene aktivert. Er det glatt, må farten ned.

- Det er ikke noe som heter antisladd. I det øyeblikket bilens stabilitetsprogram aktiveres har man allerede en skrens. For at disse systemene skal virke er man helt avhengig av friksjon mot underlaget, sier Svendsen.

NAF oppfordrer de som har biler med førerstøttesystemer om å være nøye med å fjerne snø fra sensorene.

- Hvor sensorene er plassert er forskjellig fra bil til bil. Men vi vet at for eksempel snø og is kan blokkere sensorene slik at systemene ikke fungerer som de skal. Derfor er det viktig, i tillegg til å holde rutene fri for snø og is, og sørge for at heller ikke sensorene er tildekket, avslutter Svendsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.