Naf: Hver tredje nordmann frykter kraftkrise for elbilen

Skepsisen er høyest blant eierne av bensin- og dieselbiler, mens Statnett mener at frykten er overdrevet.

Det er ofte stor trafikk på hurtigladestasjoner i Norge. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
Det er ofte stor trafikk på hurtigladestasjoner i Norge. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): En undersøkelse utført av Norstat for Naf i januar i år viser at hver tredje nordmann mener Norge ikke har nok strøm til at folk kan skaffe seg elbil.

Andelen skeptikere er spesielt høy blant folk som ikke har elbil. Der svarer 37 prosent at de ikke tror på at Norge har nok strøm til elbilene.

Dette er dobbelt så høyt som blant elbilistene, der bare 18 prosent frykter strømmangel.

- Spørsmålet om Norge har nok strøm til elbilene skaper debatt over middagsbordet rundt om i Norge, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf i en pressemelding.

Elbil som neste bil?

Braadland fortsetter:

- Skillet går ikke bare mellom hva slags bil man eier i dag, men også hva slags bil man skal ha neste gang. Blant dem som skal ha elbil neste gang, var det stor tiltro at det finnes nok strøm. Her mener nesten to av tre – 63 prosent – at det finnes nok strøm.

Blant dem som ikke skal ha elbil som sin neste bil, er svarene helt i andre enden av skalaen. Her er det faktisk kun 1 av 5 som tror at strømforsyningen vil være god nok.

- Overvurderer elbilenes strømbehov

Om dagens salgstall fortsetter, vil vi ikke ha en fullt ut elektrifisert bilpark før rundt år 2040, skriver Naf.

Beregninger de har gjort viser at med rundt tre millioner elbiler på veiene vil hele den elektriske bilparken kreve rundt 6-7 terrawattimer i året.

Det tilsvarer under fem prosent av det norske strømforbruket i dag. Kommunikasjonsdirektør Henrik Glette i Statnett mener mange overvurderer elbilenes behov for strøm. Han forsikrer at Norge skal ha nok strøm til å lade bilene framover:

- Elbilene trenger mer strøm i takt med veksten i elbiler, men strømbehovet deres er en veldig liten del av det norske strømforbruket, sier Glette.

Overgang fra fossile brensler

Han viser til at det økte kraftbehovet for å møte nye industriplaner vil kreve mye, mye mer av kraftnettet enn elbilene.

- Nye industriplaner og overgangen fra fossile brensler i hele samfunnet vil kreve mye mer kraft i årene som kommer. Forbruket vil øke mer enn det vi ser av planer om ny kraftproduksjon, og vi kan få et kraftunderskudd rundt 2027. Da vil vi være avhengige av import for å dekke hele forbruket.

- Det betyr at vi trenger å øke kraftproduksjonen. Samtidig skal ikke noen være bekymret for at vi mangler strøm til hverdagslige gjøremål eller til lading av elbilene våre, avslutter Glette i Statnett.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.