Revidert nasjonalbudsjett:

Naf langer ut mot regjeringen: - Svikter bilistene

Grensen for elbilmoms er satt for lavt, mener Naf - som også savner tiltak mot de høye drivstoffprisene.

Regjeringen ønsker ikke å innføre tiltak som skal redusere drivstoffprisene. Samtidig vil de pålegge kjøpere av nye elbiler å betale moms for beløpet som overstiger 500.000 kroner. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Regjeringen ønsker ikke å innføre tiltak som skal redusere drivstoffprisene. Samtidig vil de pålegge kjøpere av nye elbiler å betale moms for beløpet som overstiger 500.000 kroner. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): - Det er bra at momsfritaket videreføres, men regjeringen er i utakt med markedet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ingunn Handagard i Naf etter at revidert nasjonalbudsjett ble presentert tirsdag.

Da ble det klart regjeringen ønsker å beholde momsfritak for elbiler som koster inntil 500.000 kroner. Samtidig foreslår regjeringen at det skal innføres moms for kjøpsbeløpet som overstiger 500.000.

Fritaket leverer delvis på regjeringens løfter om å holde elbilene avgiftsfrie frem til 2025, men er satt lavere enn i Hurdalsplattformen.

- Grensen for elbilmoms er satt 100 000 kroner for lavt, fordi mange av de populære familieelbilene vil få avgift med denne ordningen. Det burde vært unngått, sier Handagard.

- Svikter bilistene

Samtidig ble det klart at regjeringen ikke leverer tiltak mot de skyhøye drivstoffprisene i avtalen om revidert budsjett.

- De svikter alle som nå sliter med de skyhøye drivstoffprisene. Kraftige avgiftskutt ville hjulpet på folks økonomi i en tid hvor alt blir dyrere, sier Handagard.

Naf rister på hodet og mener regjeringen bryter egne løfter. I Hurdalsplattformen lovet regjeringen å kutte avgifter som rammer vanlige folk, slik som drivstoffavgiftene.

- På ett år har drivstoffprisene økt opp mot 40 prosent, og nærmer seg 30 kroner literen. Store deler av drivstoffprisene er avgifter, så dette kunne regjeringen og SV gjort noe med om de ville, sier Handagard.

- Rammer hardt i distriktene

Naf har tidligere foreslått en tiltakspakke som vil få ned belastningen på bilistene. Bileierorganisasjonen mener regjeringen burde følge andre land i Europa, som har iverksatt tiltak mot de galopperende prisene.

- Før valget satt løfter om lavere avgifter løst. Nå ser vi ingen tegn til at de forstår hvordan disse prisene griper inn i økonomien til folk. Spesielt i distriktene rammer høye drivstoffpriser hardt, fordi flere er avhengig av bilen og færre har elbil, sier Handagard.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.