Trafikksikkerhet:

NAF mener disse veiene skaper frykt

Skuffet over statsbudsjettet - retter kritikk mot Hareide.

Det brukes for lite på skredsikring og vedlikehold i regjeringens forslag til statsbudsjett, mener NAF. (Foto: Colourbox).
Det brukes for lite på skredsikring og vedlikehold i regjeringens forslag til statsbudsjett, mener NAF. (Foto: Colourbox). Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SHar du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): - NAF hadde store forventninger til at samferdselsminister Knut Arild Hareide skulle levere på bedre rassikring og veivedlikehold. Det gjør han dessverre ikke, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.

Uttalelsen kommer etter at statsbudsjettet for 2021 ble lagt frem onsdag.

NAF gikk tirsdag ut og krevde grep på norske veier. Kort oppsummert etterlyste NAF penger til økt vedlikehold og begrunnet det med at flere fylkesveier forbindes med frykt.

- Folk kjører med hjertet i halsen på rasfarlige og dårlig vedlikeholdte veier, sa kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

- Overrasket

NAF mener Hareide tidligere har vært tydelig på at han er enig i at vedlikehold burde vært prioritert høyere, men at han ikke holder ord i sitt første statsbudsjett som samferdselsminister.

- Vi er overrasket over at bevilgningene til vedlikehold og fornying av veiene i praksis står på stedet hvil, rundt 5 milliarder kroner.

- I tillegg økes ikke støtten til rassikring og det er ingen nye skredsikringsprosjekter inne, sier Skjøstad.

Tunnelene må fikses

Regjeringen skriver i forslaget til statsbudsjettet for 2021 at ESA, overvåkningsorganet for EØS-avtalen, har igangsatt en traktatsbruddprosedyre mot Norge for manglende overholdelse av fristen for oppgradering av tunneler.

- Dette bekrefter det NAF har sagt hele tiden; at tempoet på veivedlikehold må prioriteres høyere enn i dag, sier Skjøstad.

NAF viser til disse tallene:

I 2018 hadde hele 42 prosent av fylkesveiene dårlig eller svært dårlig dekketilstand. I 2019 var andelen 40 prsent.

Ifølge NAF-bladet Motors beregninger er etterslepet på fylkesveiene alene på godt over 60 milliarder kroner.

Legger man sammen fylkesveiene og riksveiene, er etterslepet beregnet til mellom 80 og 130 milliarder kroner, ifølge NAF.

- Bevilgningene til vedlikehold har stått på stedet hvil i mange år, mens antallet kroner som går til investeringer har doblet seg. Dette er ikke holdbart, sier Skjøstad.

- Vil skape jobber

I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet forklarer Hareide hvorfor de prioriterer som de gjør.

- I Norge er vi avhengig av veiene våre og vi holder trykket oppe i veibyggingen. Mange store veiprosjekter er allerede igangsatt. Med budsjettforslaget blir det full framdrift i disse utbyggingene over hele landet, sier Hareide.

- Anleggsarbeidene vil skape flere jobber og dermed sikre at vi har flere ben å stå på, fortsetter samferdselsministeren.

Vedlikehold over nye veier

Regjeringen foreslår å bevilge 36 milliarder korner til veiformål i 2021. Midlene skal bidra til en tryggere og bedre reisehverdag for de som kjører, sykler og går.

Totalt foreslår regjeringen å bevilge om lag 80 milliarder kroner til samferdselsformål i 2021. Dette er en økning på nær 8 prosent sammenliknet med budsjettet som ble vedtatt for 2020.

Likevel er altså ikke NAF fornøyd.

- Våre undersøkelser viser at folk heller vil prioritere mer vedlikehold enn nye veier, om de må velge, sier Skjøstad.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer