Lade elbil

Naf ut mot regjeringen: - Krampaktig

Regjeringen har lovet en ladeplan som skal utarbeides i 2022. Naf har klare meninger om hva som må til.

Det må bygges flere og kraftigere ladere hvis vi skal unngå lange ladekøer i fremtiden, mener Naf. (Foto: NAF)
Det må bygges flere og kraftigere ladere hvis vi skal unngå lange ladekøer i fremtiden, mener Naf. (Foto: NAF) Vis mer
Publisert

(Elbil24): I Hurdalsplattformen kommer det frem at regjeringen vil «utarbeide en nasjonal ladestrategi hvor Statens Vegvesen får en rolle i å planlegge et sammenhengende ladeinfrastrukturnett».

- Dette er en positiv og mye mer offensiv holdning til lading enn det tidligere regjeringer har vist. Tidligere har ladeutbyggingen omtrent vært opp til markedet alene, og ladeselskapene har rett og slett ikke fulgt med på det enorme tempoet i salg av elbiler, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf i en pressemelding.

- 150.000 nye elbiler

Naf har tidligere i år beregnet at det mangler rundt 500 hurtigladere langs norske veier. De aller fleste langs hovedfartsårene E18 og E6, som går mellom mange av de største byene i Norge.

Derfor er Naf klare på at det må satses stort i tiden som kommer.

- I 2022 kommer det rundt 150.000 nye elbiler på veiene. Den veksten kan vi ikke møte med ladestasjoner med én, to eller fire ladere på 50 kW. Det må tenkes mye større, sier Braadland.

Ladehubber mellom byene

Han etterlyser utbygging av såkalte ladehubber langs de store hovedfartsårene og mellom de store byene. Det vil si ladestasjoner med 20-30 ladere eller flere.

- Og laderne må bli kraftigere, så bilene med store batteripakker kan lade raskt, sier Braadland.

Han roser regjeringen for å uttale at de skal sørge for et «nødvendig antall ladestasjoner for elbil i hele landet». Naf mener dette gir en god inngang til å diskutere hva som er et riktig antall ladestasjoner - ut fra utvikling av trafikkgrunnlag, rekkevidde, hjemmelading og så videre.

- Krampaktig

Samtidig skal regjeringen også «som minimum sikre en hurtigladestasjon i kommuner som ikke har dette i dag».

- Dette mener NAF er en litt krampaktig form for distriktspolitikk. Det bør være trafikkgrunnlaget og folks mulighet for hjemmelading som avgjør behovet for hurtigladere, ikke kommunegrensene alene, avslutter Braadland.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.