Opel Corsa kollisjonstestet:

Når ikke helt opp i sikkerhetstest

Opel Corsa klarer ikke å få full score i kollisjonstesten til europeiske NCAP.

IKKE TOPPSCORE: Euro NCAP gir Opel Corsa fire av fem stjerner i ny kollisjonstest. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Opel Corsa har blitt kollisjonstestet av Euro NCAP.

Modellen når ikke helt opp til toppscore, som blant andre Tesla Model 3, men må nøye seg med nest beste rating. Den legger seg dermed likt som Peugeot 208, selv om det er noen ulikheter mellom de to.

Fire av fem stjerner

Euro NCAP kollisjonstester alle nye bilmodeller på markedet.

Testmodellen, som i sin tid ble laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil, har nå blitt en sikkerhetsmålestokk for de ulike bilene.

Bilen gjennomgår en rekke forenklede simulerte kollisjonsscenarioer, og blir deretter premiert med stjerner for å angi sikkerhetsnivå.

Det høyeste stjerneantallet er fem.

Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene. Testene er også strengere enn det som kreves av en bil for å bli godkjent for markedet.

Bilene blir testet i fire ulike kategorier, der dukker med sensorer indikerer eventuelle skader på personer i bilen.

  • Sikkerhet for voksne
  • Sikkerhet for barn/baksetet
  • Sikkerhet for myke trafikkanter
  • Sikkerhetsassistanse i bilen

Bilen som er testet er ikke den batterielektriske versjonen, men fordi den er laget på samme lest, vil testen være gjeldene uansett drivstoff, eller energilager.

Opel Corsa får fire av fem stjerner av NCAP, som betyr at den har jevnt over god beskyttelse i kollisjoner. Den trekkes litt for beskyttelse av myke trafikanter og sikkerhetssystemer.

Bedre og dårligere

Tidligere i høst ble søstermodellen til Opel Corsa, Peugeot 208 kollisjonstestet av NCAP. Også den fikk fire stjerner, men bilene skårer allikevel litt ulikt i de fire kategoriene.

Den eneste kategorien hvor bilene skårer helt likt poengmessig er sikkerhet for barn. Begge modellene får en totalscore på 86 prosent, og skal gi svært god beskyttelse av barn i de ulike kollisjonene bilene ble utsatt for.

Bilene er heller ikke langt fra hverandre når det kommer til sikkehetssystemene i bilen. Førerassistent, som blant annet hjelper bilen i å holde filen, fungerer ifølge testen godt, men for begge modellene påpekes det at systemet ikke klarer å unngå kollisjonsscenarioer, som enkelte andre biler klarer.

Det automatiske nødbremsesystemet i begge biler bedømmes som tilstrekkelig i testen, og får trekk for å ikke oppdage myke trafikanter i høyere fart, som syklister.

Ikke sikker for myke trafikanter

Opel Corsa får noe dårligere poengsum enn Peugeot 208 på beskyttelse av voksne. Selv om testen viser at bilen beskytter bedre enn sin søstermodell i kollisjoner fra front eller siden, er det større risiko for nakkeskaper ved påkjørsler bakfra.

Det er imidlertid beskyttelsen av myke trafikanter som gjør at både Peugeot 208 og Ople Corsa trekkes ned fra den øverste plasseringen.

Opel Corsa får noe høyere poengsum, men trekkes for de samme tingene. Bilen har dårlig beskyttelse av myke trafikanter som treffer nederst på frontruten, eller ved vindusviskerfester, ved en påkjørsel.

Også nødbremsesystemet får trekk. Som standard leveres Corsa med et kamerabasert system som skal fange opp og varsle om myke trafikanter. NCAP mener dette fungerer dårlig når det kommer til trafikanter i fart, som syklister.

Det påpekes at et system som er basert på radar er mulig som tilvalg på bilen, men dette er ikke testet av NCAP.