Klage på bilkjøp

Når kan du klage på bilen din?

Vi har spurt Forbrukerrådet om hvilke regler som gjelder for reklamasjon og når du kan kreve pengene tilbake.

HEVING? Er du misfornøyd med bilen? Her er reglene for heving av kjøp og reklamasjon. Foto: NTB Scanpix
HEVING? Er du misfornøyd med bilen? Her er reglene for heving av kjøp og reklamasjon. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

I fjor utgjorde hele 54,3 prosent av nybilregistreringene elbiler. Og de aller fleste er fornøyde med elbilene sine, ifølge vår egen kartlegging av det norske elbilmarkedet.

Men det er ikke alle som er helt fornøyd med kjøpet sitt. Noen får det som ofte betegnes som en «mandagsbil», en bil der feilene er så mange at eier helst skulle sett at kjøpet kunne heves.

Dette har dessverre vært en hyppigere tendens etter at flere bilprodusenter legger om til elbiler, med mer programvare og ny teknologi.

For de som opplever dette, er dette selvsagt en frustrerende situasjon, men hva er egentlig reglene? Hva skal til for at man skal kunne heve et kjøp? Vi har spurt Forbrukerrådet.

Heve kjøp eller utbedre feil?

For det første må man skille det å reklamere og det å heve et kjøp, forteller jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud.

- Å reklamere på en vare betyr at man sier ifra til selger om at man er misfornøyd med varen. Ved kjøp av bil fra forhandler må man si ifra, eller reklamere, så fort som mulig når man opplever en feil ved bilen. Den ytre fristen for å kunne reklamere på feil på en bil kjøpt fra forhandler er 5 år fra man overtok bilen.

I en slik situasjon vil man ha krav på å få feilen utbedret, eller byttet. Når man hever kjøpet vil man derimot ikke fikse bilen, men få igjen pengene.

- Å kreve kjøpet hevet, betyr at man spesifiserer til forhandler at det er pengene igjen man ønsker. Da må man levere tilbake bilen mot at man får pengene igjen. For å kreve heving må man altså reklamere til forhandler.

Heve kjøpet

For at man skulle kunne heve kjøpet, må det finnes feil på bilen som selger ikke klarer å fikse, forklarer Skarderud.

- For å få pengene igjen ved et bilkjøp, må det for det første være en feil av mer alvorlig art. Dette kan for eksempel gjelde der motoren eller girkassa ryker kort tid etter kjøpet. For det andre må man ha sagt ifra om feilen til selger uten at han har greid å reparere bilen relativt kjapt.

Hovedregelen er at forhandleren kun har to reparasjonsforsøk for samme feil, sier hun.

- Oppstår samme feil for tredje gang og feilen er av betydning, for eksempel motorfeil, vil man kunne ha rett på pengene igjen. Selv mange småfeil kan samlet sett gjøre at man har rett på pengene igjen. Det er lurt å kommunisere med selger via e-post og sms underveis slik at man har dokumentasjon på hvor mange ganger bilen har vært inne.

Kan du klage?

  • Er det en fabrikasjonsfeil, eller du har ikke fått det du har betalt for, må selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder
  • Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år.
  • Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger. Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake.

Kilde: Forbrukerrådet

- Skal mye til

Norsk automobilforbund(NAF) forklarer på sine nettsider at det skal litt til for å kunne heve et kjøp.

- I utgangspunktet skal det ganske mye til for at en mangel er å anse som vesentlig. Foreligger det flere mangler ved tingen, vil disse kunne kumuleres. Hvilket betyr at flere mindre mangler sett sammen; kan bli å regne som vesentlig.

Men om mangelen er vesentlig avhenger av en vurdering av det konkrete tilfellet, skriver de videre.

En forutsetning for å heve kjøpet er at bilen kan leveres tilbake til selger i samme stand som den ble kjøpt. Det vil si at dersom man har brukt bilen mye, så vil det være vanskeligere. NAF skriver imildertid at man fortsatt kan heve kjøpet, men at selger da kan kreve et vederlag for bruken.

- I bilbransjen er det, i følge NAF, vanlig at man blant annet betaler et vederlag for antall kjørte kilometer. Hvor mye man må betale pr kilometer, vil blant annet være avhengig av bilens verdi.

- Ved heving av kjøpet, skal selger betale tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente mot tilbakelevering av bilen. Renten skal regnes fra den dagen man reklamerte på mangelen som ga rett til heving av kjøpet. Det er ikke et krav til at mangelen på selve reklamasjonstidspunktet ga hevingsrett. Renten løper helt til kjøpesummen betales tilbake.

Reklamasjon

KLAGE? Jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud forklarer reglene. Foto: Forbrukerrådet
KLAGE? Jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud forklarer reglene. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Mange vil kunne oppleve små og store feil underveis i eierskapet av bilen, uten at de vil heve kjøpet. Da vil reklamasjon være rette veien å gå. Skarderud i Forbrukerrådet forteller at det er fullt mulig å reklamere på selv den minste feil ved bilen.

- Her er det avtalen som er utgangspunktet. Hvis det er avtalt at bilen skal ha ekstra setetrekk, og dette ikke følger med bilen, vil man kunne reklamere til selger og be om levering av setetrekk. Man kan derimot ikke kreve heving av kjøpet i et slikt tilfelle fordi feilen må sees på som liten og selger vil kunne rette oppi feilen. Husk at man har krav på lånebil hvis det er klart at reparasjonen tar mer tid enn en uke.

Skarderud råder forbrukere om å melde fra om feil eller mangler så raskt som mulig.

- Da bør man ta det opp med selger så fort som mulig. Det er bare fint å ta en telefonsamtale først, men vi anbefaler å følge opp med en skriftlig melding, for eksempel via e-post eller SMS.

Både NAF og Forbrukerrådet har maler på sine nettsider som man kan bruke til reklamasjon. Skarderud forteller at dette i utgangspunktet ikke skal være en lang prosess.

- Først hvis selger ikke tilbyr reparasjon ganske kjapt, kan man følge opp med en ny e-post der man ber om heving. Om man ikke blir enig, kan Forbrukerrådet mekle mellom partene. Tjenesten er gratis.

- Seriøse bilforhandlere bør i de aller fleste tilfeller ha reparert bilen eller tilbudt pengene igjen innen noen uker.

Deler av saken har vært publisert tidligere.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer