Ny navigeringsteknologi:

Navigering via varmevarsler

Ny navigasjonsfunksjon fra Jaguar varsler gjennom varmesensorer.

VARMESENSOR: I fremtiden kan varme varsle deg om hvilken retning du skal svinge. Foto: Jaguar
VARMESENSOR: I fremtiden kan varme varsle deg om hvilken retning du skal svinge. Foto: JaguarVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): En ny navigeringsfunksjon fra Jaguar skal gjøre det tryggere å navigere med førerassistent.

Ved hjelp av varmesensorer i rattet skal føreren lettere kunne holde øynene på veien.

Temperaturvarsler

At biler har mulighet for å varme opp rattet under kjøring er ingen nyhet, men at denne varmen i tillegg hjelper deg å navigere, er nytt.

Jaguar Land Rover har nemlig utviklet et nytt ratt der førerassistenten gir deg navigeringsvarsler gjennom temperaturreguleringer i rattet.

Rattet er utviklet i samarbeid med Glasgow University, og har som overordnet mål å holde førerens oppmerksomhet på veien i stedet for dashbordet under kjøring.

De mener det varmeregulerende varslet, i stedet for skriftlige varsler på bilens skjermer, vil forbedre nettopp dette.

60 graders endring

Rattet er delt opp i ulike soner. Systemet fungerer slik at deler av rattet raskt kan varmes opp, eller kjøles ned, for å vise navigeringsvarsler. Dette kan være endring i kjøreretning, varsler om filskift, eller kommende avkjøringer.

Eksempelvis vil rattet på venstre side endre temperatur når føreren skal foreta en venstresving.

Temperaturen kan endres med opp til 60 grader, men fører kan selv bestemme hvor varme eller kalde navigeringsvarslene skal være.

I følge Jaguar vil systemet være spesielt nyttig i tilfeller med dårlig sikt, eller vanskelige kjøreforhold.

Se video fra Jaguar Land Rover av hvordan temperaturvarslet fungerer i praksis.

Flere bruksområder

Temperaturteknologien er også tilpasset girhendler på rattet.

I tillegg ser man også på muligheten til å bruke varmeregulering for varsler av andre arter. For eksempel kan varme brukes for å informere om lavt batteri, eller steder av interesse nær kjøreruten.

Dette er elementer som i dag varsles via blant annen rattvibrering.

Jaguar tror også at temperaturvarsler i fremtiden kan brukes for å unngå unødvendige avbrytelser i medieavspilling eller samtaler.

Kommer i fremtiden?

Det er foreløpig ikke kjent om det nye rattet vil bli satt i produksjon i de kommende bilene til Jaguar. Ei heller hvor mye energi dette rattet vil kreve dersom det settes inn i kommende elbilmodeller.

Denne uken ble det klart at Jaguar planlegger en ny modell, Jaguar XJ, som skal være en direkte konkurrent til Tesla Model S. Deretter skal det komme en stor SUV, som Range Rover.

Allerede har de hatt stor suksess med Jaguar i-Pace, som blant annet ble kåret til Årets bil i Norge, Europa og verden i 2019. Jaguar sier også at alle nye biler vil tilbys i en elektrifisert modell fra 2020.