Snøproblemer for ladeluker i front:

Nedsnødde og fast-isede ladeluker

-Vi har ingen løsninger per i dag, sier produsentene.

NEDSNØDD: Slik ser ladeluken til Hyundai Kona Electric ut etter en kjøretur i snøvær. Luken har selvsagt vært lukket under kjøring. Foto: Nicklas Sven Steorn
NEDSNØDD: Slik ser ladeluken til Hyundai Kona Electric ut etter en kjøretur i snøvær. Luken har selvsagt vært lukket under kjøring. Foto: Nicklas Sven Steorn Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

De siste ukenes kalde temperaturer og store snøfall har ført til problemer for flere elbileiere.

Vi har tidligere sett på hvilke utfordringer kulden har på elbiler, og hva som er verdt å tenke på dersom den elektriske bilen skal være med på langtur på vinterstid.

Nå er et nytt vinterlig problem dukket opp, og denne gangen gjelder det biler som har ladeluken plassert i fronten av bilen, som Hyundai Kona Electric og Kia Soul EV. Eiere har nemlig opplevd at lukene både fryser fast, og fyller seg med snø inni.

e-Niro og Soul EV

For Kia sine elbiler, skal hovedproblemet være at ladeluken fryser fast, og ikke vil åpne seg. På Soul er dette et velkjent problem for flere kunder allerede, og med den nye e-Niro på full fart inn på markedet, knyttes det spenning til om denne vil ha samme problem.

Mette S. Sauge, informasjonsansvarlig i Kia Norge sier at de er klare over problemet.

- Ja, Soul Electric kan også være lei å få opp i blant. Her er et bra triks å smøre med silikon, noe vi også anbefaler om noen har problem. Man har også en «nødutløser» til ladeluken om man åpner panseret. Her er det en vaier/ håndtak man kan dra i så åpner luken seg.

JOBBER MED LØSNING: Mette S. Sauge i Kia Norge sier de jobber med å finne en løsning. Foto: Kia
JOBBER MED LØSNING: Mette S. Sauge i Kia Norge sier de jobber med å finne en løsning. Foto: Kia Vis mer

- Når det gjelder ladeluken på e-Niro har vi ingen bred erfaring da vi har startet utlevering av biler denne uken. Vi har sendt inn en rapport til fabrikk basert på det vi har erfart med våre egne biler, så får vi avvente å se resultatet av det.

Kona Electric

Hyundai har allerede levert ut et antall Kona Electric, og har allerede opplevd problemer. Ikke bare fryser luken fast, men den kan også fylle seg med snø under kjøring.

Denne uken ble følgende brev sendt ut til Kona-eiere:

BREV FRA HYUNDAI: Dette brevet ble sendt ut til Hyundai KONA-eiere forrige uke. Foto: Örjan Wessberg, administrator for Kona Owners Club Norway på Facebook.
BREV FRA HYUNDAI: Dette brevet ble sendt ut til Hyundai KONA-eiere forrige uke. Foto: Örjan Wessberg, administrator for Kona Owners Club Norway på Facebook. Vis mer

Produktsjef i Hyundai Norge, Øyvind Knudsen bekrefter problematikken.

- Vi er kjent med at enkelte kunder opplever utfordringer med at ladeluken i fronten av KONA Electric kan fylles med snø under kjøring i mye snøvær og dermed potensielt også kan fryse fast. Det jobbes både i Norge og hos fabrikken med en løsning på dette.

Inne på flere facebookgrupper har eiere publisert både bilder og videoer av deres ladeluker som har fylt seg med snø under kjøring, eller hvor ladeluken ikke vil åpne seg.

Per i dag har ikke Knudsen noe godt svar til Kona-eiere på hva de skal gjøre med problemet.

- Vi kan ikke gjøre annet enn å ta tak i problemet, og det gjør vi nå ved å jobbe med en løsning. Vi jobber både lokalt og internasjonalt med å finne en løsning på dette så raskt som overhodet mulig. Her har vi valgt en åpen linje, og vil holde våre kunder informert når en løsning er klar.

Advarer mot selvlagde løsninger

Flere har eksperimentert seg frem til flere ulike løsninger for både å få opp luker og hindre snø fra å finne veien inn forbi ladelukene.

GUMMILIST: Flere eiere har prøvd å sette på en gummilist på innsiden av ladeluken for å hindre snøen fra å trenge inn, med varierende hell. Foto: Nicklas Sven Steorn
GUMMILIST: Flere eiere har prøvd å sette på en gummilist på innsiden av ladeluken for å hindre snøen fra å trenge inn, med varierende hell. Foto: Nicklas Sven Steorn Vis mer

Dette er imidlertid ikke å anbefale, sier Knudsen.

- Når det gjelder hjemmesnekrede løsninger vil det vel alltid være slik at endringer man selv gjør på et produkt vil kunne gå utover garantien.

Dersom en skade forekommer som følge av at en selv har forsøkt å fikse problemet, kan man altså selv bli ansvarlig for utbedringene.

Knudsen anbefaler heller kunder å få assistanse.

- Jeg ville vært forsiktig med å prøve å bryte opp luka. Mitt beste tips inntil vi har funnet en løsning, er å kontakte Hyundai Assistanse og få hjelp av de.

Også hos Kia advarer de mot å prøve å tvinge luken åpen.

- Hva skjer dersom man lager skader på bilen i forsøk på å få opp ladeluken?

-Blir det skader på luken som følge av at man forsøker å tvinge denne opp med ulike ting utenfra, som riper eller liknende må kunde stå ansvarlig for dette selv, sier Sauge i Kia Norge.