Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Du har helt sikkert sett dem før, og helt sikkert tenkt at dette er kult på en godværsdag. Det er likevel et stykke derfra til faktisk å skaffe seg en Beach Buggy. Det var også fornuften som rådet da vi i 2019 fikk tilbud om å reise til California for å teste en slik Beach Buggy, men takket nei.
Den gang - i 2019 - var det Volkswagen som ville vise frem MEB-plattformens mange muligheter, den samme plattformen som alle ID-modellene er bygget på.
Det var likevel ganske åpenbart at VW neppe kom til å lage en slik bil selv, og det har faktisk vært andre produsenter som har vært interessert i å lage en slik bil på denne plattformen. Volumet ville aldri klare å tilfredsstille deres krav til inntjening, så VW-utgaven må dessverre bare anses som et show-off.

Test: Tesla Model Y Performance fra Berlin

50 testpersoner
Det akter Meyers Manx å gjøre noe med, og det er ikke første gangen.
For det er faktisk Meyers Manx som lagde den aller første såkalte «dune buggy», som den gang var basert på VW Boble, som nå har kallenavnet Old Red.
De 50 første prototypene av den nye bilen vil bli levert til personer som kan tenke seg å være med på i et testprogram, såkalte beta-testere. Bilene skal da kjøres intensivt i en periode på tolv måneder i alle slags forhold. Kanskje de ville være interessert i å sende noen til Norge?
Dessverre er muligheten for å søke om å få være med nå lukket, så har du ikke søkt allerede, så er det for sent. Men du kan likevel reservere en produksjonsutgave, for når denne måtte komme.

En elbil helt utenom det vanlige
Opptil 48 mil rekkevidde
Den ferdige bilen vil bli å få med to alternative batteripakker på 20 eller 40 kWh batteri. Denne vil ha en ombordlader på 6 kW, men fra listen over ekstrautstyr kan du i tillegg hekte på mulighet for inntil 60 kW hurtiglading.
Meyers Manx har gitt ut estimert rekkevidde for utgaven med det største batteriet, og mener den skal kunne rulle rundt 48 mil. Med det lille batteriet estimerer de ca. 24 mil.
Fremdriften sørges for av to elmotorer, men ikke en foran og en bak som vi er vant med på elbiler. Her går en motor til hver av de to bakhjulene.
Om du velger det store batteriet, vil du han en estimert sprint til 100 km/t på rundt 4,5 sekunder, mener produsenten. Det er langt kvikkere enn opphavet, og nok til å spinne opp anstendige mengder sand, dersom du begir deg ut på strendene, enten det være seg i Danmark eller på ferie i California.
Foreløpig har vi ikke en fiks ferdig prisliste å vise til, men bilen skal gå i full produksjon i løpet av året.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.