Spesielle bilratt

Nei, Tesla var ikke først

Historien er full av spesielle ratt til biler. Sjekk fotosamlingen!

22 ÅR SIDEN: Her ruller konseptbilen BMW Z22 på veiene med sitt firkantede ratt. Året er 1999. Foto: BMW
22 ÅR SIDEN: Her ruller konseptbilen BMW Z22 på veiene med sitt firkantede ratt. Året er 1999. Foto: BMW Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Det er svært sjelden at ordet bilratt trender i sosiale medier, faktisk kan vi ikke huske at det har skjedd noensinne tidligere. Men nå er bilratt plutselig blitt en het potet. Årsaken? De oppgraderte utgavene av Tesla Model S og X som er ventet på markedet mot slutten av året.

Begge bilene presenteres med Yoke - en firkantet rattløsning som minner mer om noe du finner i et fly eller romskip, enn et klassisk bilratt.

(Skjermdump fra Teslas presentasjon)
(Skjermdump fra Teslas presentasjon) Vis mer

De siste ukene har debatten gått på om hvorvidt styreinnretningen kommer til å bli godkjent eller ikke. Skeptikerne er mange, men Elbil24 har snakket med Statens Vegvesen, som bekrefter at rattløsningen med stor sannsynlighet vil bli godkjent, dersom den imøtekommer de øvrige kravene i det europeiske regelverket.

Historien er imidlertid full av lignende innretninger, de aller fleste har imidlertid aldri forlatt konseptstadiet. Og som du vil se, mange av dem så dagens lys mange år før Tesla presenterte sin Yoke.

#1: BMW Z22 concept - 1999

BMW Z22 Concept fra 1991. Foto: BMW
BMW Z22 Concept fra 1991. Foto: BMW Vis mer

Den framstod nok som noe futurisk, spesielt på innsiden, konseptbilen Z22 fra BMW. Det var svært få fysiske knapper og hendler, og den store skjermen i midtkonsollen dominerte - akkurat som den gjør på mange modeller i markedet i dag.

Foto: BMW
Foto: BMW Vis mer

Bilen hadde bensinmotor og var aldri ment for å gå i produksjon, men den var fullt funksjonell og kunne fint kjøres med sitt firkantede ratt.

#2: Chevrolet Corvair Testudo - 1963

Chevrolet Corvair Testudo, en konseptbil fra 1963. Foto: GM
Chevrolet Corvair Testudo, en konseptbil fra 1963. Foto: GM Vis mer

Denne 58 år gamle konseptbilen er like nydelig i formen i dag som den var da den ble vist fram under motorshowet i Geneve i 1963. Den skal ha fungert som inspirasjon for en rekke bilmodeller som kom i årene etterpå, deriblant Lamborghini Miura.

Foto: GM
Foto: GM Vis mer

På innsiden hadde den en rekke innovative detaljer, med blant annet et firkantet ratt med markerte grep på hver side. Bilen hadde for øvrig en 2,3 liter bensinmotor og 81 hestekrefter, fire gir og bakhjulstrekk.

#3: Mazda MX-03 concept - 1985

Mazda MX-03 concept fra 1985. Foto: Mazda
Mazda MX-03 concept fra 1985. Foto: Mazda Vis mer

MX-03 ble vist fram under Tokyo Motor Show i 1985, og må ha framstått som meget futuristisk på det tidspunktet - i hvert fall på innsiden. Her er rattet byttet ut med noe som minner enda mer om en flystikke enn hos Tesla.

Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer

Japanerne hadde heller ikke spart på kreftene, bilen var utstyrt med en 2-liter bensinmotor som ytte 315 hestekrefter, og drift på alle fire hjul. Topphastigheten var 290 kilometer i timen ...

#4: Toyota Concept-i - 2018

Toyota Concept-i fra 2018. Foto: Toyota
Toyota Concept-i fra 2018. Foto: Toyota Vis mer

Vi gjør et langt hopp fram i tid, denne gang til et Toyota-konsept fra 2018. Concept-i ble vist fram under motorshowet i Geneve samme år, og demonstrerte en rekke teknologier som Toyota forventet (og forventer) at vi vil se i biler i framtiden.

Foto: Toyota
Foto: Toyota Vis mer

Konseptbilen var for eksempel fullstappet av kunstig intelligens som blant annet skulle være i stand til å tolke førerens følelser og tilstand, og tilpasse kjøreopplevelsen automatisk etter dette - for både å gjøre den behagelig og ikke minst trygg.

Og rattet, det var ikke rundt. Det hadde blitt for kjedelig.

#5: Audi AI:TRAIL quattro - 2019

Audi AI-TRAIL quattro - en konseptbil fra 2019. Foto: Audi
Audi AI-TRAIL quattro - en konseptbil fra 2019. Foto: Audi Vis mer

Audi er et av selskapene som har eksperimentert mye med rattet i sine konseptbiler, og denne bilen er et godt eksempel på det. Det er snakk om en konseptbil som ble vist fram under motormessa i Frankfurt i 2019, og den ser ut til å kunne kjøre fint overalt, ikke minst på Mars eller Månen.

Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer

Konseptbilen er elektrisk og er utstyrt med et et batteri som skal kunne forflytte den et sted mellom 40 og 50 mil etter WLTP-målestandarden.

Rattet i denne konseptbilen er kanskje det som minner aller mest om det som etter alt å dømme blir å finne i de oppgraderte Teslaene.

Så får vi se hva som skjer når det nærmer seg lanseringen for nye Model S og X. Vi gleder oss i hvert fall til å få prøve Yoke i praksis.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.