Nekter elbiler å parkere i garasjen

Frykter konsekvensene ved brann.

UTRYGT? Enkelte frykter for konsekvensene ved elbilbranner i parkeringshus. Bildet viser en rekke elbiler som står til lading i en parkeringsgarasje i Oslo. Foto: Bjørn Eirik Loftås
UTRYGT? Enkelte frykter for konsekvensene ved elbilbranner i parkeringshus. Bildet viser en rekke elbiler som står til lading i en parkeringsgarasje i Oslo. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I sommer har det vært en rekke nyhetssaker om elbilbranner, og man får lett inntrykk av at det er en betydelig brannrisiko ved disse bilene.

Det stemmer imidlertid ikke med virkeligheten.

Ifølge Faktisk.no, som har gått gjennom tallmateriale for bilbranner - blant annet fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), brenner det 4-5 ganger så ofte i bensin- og dieselbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken.

Frykter konsekvensene ved elbilbranner

Det forhindrer imidlertid ikke at enkelte praktiserer spesielle regler for elbiler i parkeringsanlegg, eksempelvis Stiftelsen Ahus Boligselskap, som leier ut og drifter personalboligene ved sykehuset, skriver Romerikes blad.

Her nektes ganske enkelt elbiler tilgang til parkeringskjelleren under boligblokkene. I bestemmelsene til stiftelsen står det blant annet at skadeomfanget ved brann i en elbil som står parkert i et lukket garasjeanlegg vil være svært stort, og at det ikke vil være mulig for en redningsbil å hente ut en bil fra garasjeanlegget.

- Hvis det er sånn at brann- og redningsbiler ikke kommer inn i anlegget, så burde jo disse reglene gjelde for alle andre biler også, sier Jobin K. Varughese til avisen. Han er en av beboerne som har fått beskjed om at han ikke får parkere sin elbil i garasjen.

Stiftelsen Ahus Boligselskap lover imidlertid at de vil se nærmere på bestemmelsene i arbeidet med handlingsplanen for neste år.

Brannvesenet: - Dette trener vi på

Når det oppstår brann i elbiler, er det svært sjelden den oppstår i batteripakka, viser både tall fra DSB og forsikringsbransjen. I stedet oppstår brannene ofte helt andre steder, som i interiør og plast - der de oppstår også på andre biler.

Påstanden om at skadeomfanget ved brann i elbil som står parkert i lukket garasjeanlegg kan bli stort, henger sammen med frykt for nettopp disse batteribrannene.

- Jeg kan bekrefte at vi ikke opplever at det brenner oftere i elbiler enn i diesel- og bensinbiler. Men når det tar fyr i batteripakka, blir det ekstra krevende. Slike branner lar seg rett og slett ikke slokke på vanlig vis, sier brannsjefen i Sarpsborg, Terje Surdal, til Elbil24.

- Det som virker på vanlige bilbranner virker ikke på lithium-ion-batterier. Det brenner intenst, og når brannen tilsynelatende er slukket, kan den reantenne lenge etterpå. Den usikkerheten gjør slike branner svært krevende å håndtere, sier han.

Han bekrefter videre at brannmannskapene trener mye på scenarier nettopp knyttet til bilbranner i parkeringshus og -kjellere.

Krever annen type utstyr

- Spredningsfaren er ofte stor, og siden inngang og utgang gjerne er samme åpning, blir innsatsen krevende når røyk og branngasser bare kan luftes ut der vi må inn med utsyr og mannskaper, sier Surdal.

- I disse tilfellene er det derfor svært viktig å få flyttet kjøretøyet ut så raskt som mulig, for eksempel til en nærliggende parkeringsplass der vi kan fortsette slukningsarbeidet.

Når det brenner i elbilbatterier, benyttes oftere og oftere vannbad i slukningarbeidet. Det som i praksis skjer, er at bilene heises ned i konteinere fylt med vann. Der blir de stående til de ikke lenger utgjør noen brannfare.

- Bransjen anbefaler at elbilen blir liggende i konteineren i minst 72 timer for å være sikker på at brannen ikke lenger kan reantenne, bekrefter Surdal overfor Elbil24.

VANNBAD: Tidligere i sommer tok det fyr i batteriet i en parkert Hyundai Kona i Oslo. Her løftes bilen opp i en konteiner fylt med vann. Foto: Oslo brann- og redningsetat
VANNBAD: Tidligere i sommer tok det fyr i batteriet i en parkert Hyundai Kona i Oslo. Her løftes bilen opp i en konteiner fylt med vann. Foto: Oslo brann- og redningsetat Vis mer

Selve flyttejobben ut av parkeringshus og -kjellere kan imidlertid også være krevende, og dette er noe av det det trenes mye på.

- Her er det ofte trangt og lavt under taket, så man kommer sjelden til med et tungt brannkjøretøy. Da må man ha annen type utstyr og andre taktikker, sier Surdal.

Oslo brann- og redningsetat har for eksempel investert i en beltedrevet robot som sammen med løftehjul kan dra den brennende bilen ut av garasjen, samtidig som den både kan blåse luft inn for å ventilere ut røyken, og spre store mengder vann, skriver Motor.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer