Kjøre med henger

Nesten 300 tatt hittil i år

Vegvesenet har kontrollert cirka 5000 lette kjøretøy påkoblet henger i år. Rundt 5 prosent kjørte ulovlig.

KAN VÆRE ULOVLIG: Har du førerkort klasse B, er mulighetene begrenset med tanke på å kjøre bil med tilhenger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
KAN VÆRE ULOVLIG: Har du førerkort klasse B, er mulighetene begrenset med tanke på å kjøre bil med tilhenger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Å kjøre bil med henger er ikke bare-bare. Med vanlig førerkort, altså klasse B, er det en del begrensninger på hva du har lov til å huke på tilhengerfestet.

Nylig hadde Elbil24 en sak om akkurat dette, der vi så at bare én av elbilene som er i nybilsalg kan kjøres lovlig med førerkort klasse B og maks tillatte hengervekt for bilen koblet på:

5 prosent

Statens Vegvesen har jevnlig kjøretøykontroller på veiene, og fra januar til og med september kan de rapportere om at 5000 lette kjøretøy med tilhenger har vært kontrollert. Av disse manglet 260 førere nødvendig førerrett for kombinasjonen. Dersom vi antar omtrentlig samme månedstall for oktober som gjennomsnittet for de ni første månedene, er vi oppe i nesten 300 tilfeller.

Blir du stoppet i kontroll med tilhenger og mangler tilstrekkelige rettigheter på førerkortet, blir du nødt til å sette igjen tilhengeren, eller eventuelt få noen med gyldig førerrett til å komme for å kjøre videre. Vegvesenet leverer dessuten en anmeldelse til politiet.

Mange kjenner ikke til regelverket

Vi henvendte oss til pressevakten hos Statens vegvesen:

– Har dere inntrykk av at dette er noe folk er godt kjent med når de blir stoppet?

– Både og. Noen er ukjent med regelverket og andre tar en sjans. Ofte blandes kravene som er samlet tillatt totalvekt på bil og tilhenger med aktuell vekt på bil og tilhenger. Vi anbefaler førere å sjekke med tilhengerkalkulatoren til Staten vegvesen. Der legger man inn kjennemerkene på kjøretøyene og får svar på hvilket førerett som kreves (B, BE, B96) for lovlig å kunne kjøre kjøretøykombinasjonen, skriver pressevakt Bjørn Lillevolden i en e-post til Elbil24.

Med tilhengerkalkulatoren til Statens Vegvesen kan du sjekke om bil/tilhenger-kombinasjonen kan kjøres lovlig med din førerkortklasse. Her ser vi at en 1000 kg-henger ikke kan trekkes med en VW ID.4 om du har førerkort klasse B.
Med tilhengerkalkulatoren til Statens Vegvesen kan du sjekke om bil/tilhenger-kombinasjonen kan kjøres lovlig med din førerkortklasse. Her ser vi at en 1000 kg-henger ikke kan trekkes med en VW ID.4 om du har førerkort klasse B. Vis mer

Det er nemlig maksimalt tillatte totalvekt som gjelder mot førerkortet. I utgangspunktet må bil + henger veie mindre enn 3500 kg for kunne kjøres lovlig med førerkort klasse B, med mindre tillatte totalvekt for hengeren er 750 kg eller mindre.

Dersom hengeren har en tillatt totalvekt på mer enn 750 kg er det vanskelig å komme under 3500 kg-grensa med en elbil, siden tillatt totalvekt bare for bilen alene ofte overstiger 2500 kg.

Førerkort klasse B96 gir deg tillatelse til å føre bil + henger med inntil 4250 kg tillatt totalvekt til sammen, og med BE kan du føre inntil 7000 kg totalt for bil og henger.

Vil ha høyere vektgrense

I en verden der bilene har blitt en god del tyngre har EU nå startet et arbeid med å revidere førerkortdirektivet.

Flere interesseorganisasjoner og andre aktører har spilt inn ønsker om at vektgrensene bør økes.

Blant dem er bilprodusenten Bentley, hvis nye biler faretruende begynner å nærme seg 3500 kg-grensa.

– Med dagens teknologi vil totalvekta treffe «taket» over hele Europa, sier produktdirektør Chris Cole til australske Carsales.

Kjører du med adapter i hengerkontakten er det et par ting du må passe på. Vis mer

Tidligere i år tok også Norsk bil og caravan club til orde for å øke vektgrensa. Siden man med klasse B kan kjøre 3500 kg bil + 750 kg henger, mener foreningen at vektgrensa bør økes fra 3500 til 4250 kg.

– Utspillet fra bilfabrikantene viser at folk flest med «vanlig» førerkort snart risikerer å bli utestengt fra å kjøre bobil eller campingvogn, sier Berit Seljeseth Osa, president i Norsk Bobil og Caravan Club.

Prosessen med revisjonen av førerkortdirektivet vil fortsette i 2023.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.