VW ID.3 avduket i Berlin:

Nettsidene til VW brøt sammen

Åpnet for forhåndsbestillinger av ID. 3, rett etter gikk siden ned på grunn av stor trafikk.

AVDUKET: VW nye modell ID.3 ble vist frem under et arrangement i Berlin i dag. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVDUKET: VW nye modell ID.3 ble vist frem under et arrangement i Berlin i dag. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24 / Berlin):

I dag klokken 13.10 åpnet VW reservasjon for deres nye VW ID. 3. Importøren regnet med stor pågang og håpet nettet skulle holde koken.

Like etter brøt sidene sammen på grunn av stor trafikk.

Enorm interesse

Redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk har fulgt avdukingen i Berlin. Han tror bilen vil bli raskt utsolgt.

– Jeg tror ikke de kommer til å få nok biler av 1st edition til Norge. Jeg tror heller ikke det vil være mulig å hente biler fra Sverige eller Tyskland.

Det skal lages 30.000 1st edition-biler for det europeiske markedet, 5–7000 er trolig planlagt til Norge.

– Disse kommer til å være borte lenge før dagen er over, dersom Møller får sidene sine opp og stå igjen, anslår Skillebæk.

Intelligent design

VW ID. 3 er den første elbilen selskapet lanserer basert på den nye MEB-plattformen.

Våre forhåpninger om å se en udekorert bil brast, men bilen skal vises udekorert under bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Det er nå også bekreftet offisielt at ID. 3 er det endelige navnet.

ID står for «Intelligent Design», og 3-tallet er logisk, ettersom dette er en bil i det typiske C-segmentet, noe som med tallkombinasjon blir 3. Dagens Golf er også i dette C-segmentet, og ID. 3 er en bil med tilsvarende størrelse.

VW forteller også at dette er den tredje virkelige milepælen i selskapets historie, etter Bobla og Golf.

Ønsker du å reservere bilen må du betale et reservasjonsbeløp på 10.000 kroner, som refunderes i sin helhet dersom du velger å trekke deg på et seinere tidspunkt.

Første utgave

ID. 3 vil på sikt komme med tre alternative batteripakker. Den første bilen som kommer vil være ID. 3 Range, det mellomste alternativet, som har en batteripakke på 62 kWh. Dette skal holde til 420 km etter WLTP-standarden.

Det fulle navnet på de første bilene vil bli ID. 3 1st, som en indikasjon på at dette er første utgave, og vil være spekket med nærmest alt av tilgjengelig utstyr, men vil også bli priset deretter.

Dette er en kjent metode å gjøre det på, når nye og populære biler skal bygges, da logistikken blir enklere med å lage et større antall av en og samme modell. Dermed ligger det også i kortene at de som ønsker den minste eller største av de tre batteripakkene må vente.

Disse vil tidligst bli mulig å få fatt i seint neste år (2020), eller til og med et lite stykke ut i 2021.

DEKORERT: Her er ID.3 vist med full dekor. I Franfurt i høst vil den vises frem uten. Foto: Fred Magne Skillebæk.
DEKORERT: Her er ID.3 vist med full dekor. I Franfurt i høst vil den vises frem uten. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Tre alternativer

Som tidligere gjort kjent vil bilen komme med tre alternative batteripakker, som også støtter tre forskjellige ladehastigheter.

De tre alternativene er:

  • Pure – 49 kWh batteri – 50 kW lading (mulighet for oppgradering til 100 kW)
  • Range – 62 kWh batteri – 100 kW lading
  • Range S – 82 kWh batteri – 125 kW lading

ID. 3 er som nevnt en bil på størrelse med en Golf. Nytt er det at bilen nå blir bakhjulsdreven, uten mulighet for firehjulsdrift.

Dette kommer først på den neste bilen i ID-serien, en Tiguan-liknende SUV som kommer til Norge på slutten av neste år. Dette er en bil Elbil24 har avslørt tidligere, og fått bekreftet, men som ikke enda er omtalt offisielt fra produsenten.

Lite fotavtrykk

Volkswagen forteller at de har gjort store investeringer I å levere en CO₂-nøytral bil fra vugge til kunde. Deretter utfordrer de kundene til å opprettholde bilens CO₂-nøytralitet ved blant annet å kjøpe såkalt grønn energi til det daglige forbruket.

Dette er noe de tenker å videreføre på de rundt 20 neste fullelektriske bilene de har i planene framover.

I et intervju med blant annet Elbil24, kunne styremedlem og elbilentusiast, Jürgen Stackmann, fortelle at bilen vil være klart billigere, rundt 30 prosent, å eie enn en bil med forbrenningsmotor. Da sikter han til vedlikehold og service. Drivstoffkostnader kommer som ytterligere besparelse. Dette burde også påvirke forsikringspriser og annet, mener han.

Stackmann finner det også interessant at kunder ikke kjøper biler i seg selv, men at de fleste velger bil etter hva det vil koste dem per måned i finansiering. Dette passer elbilene bra, mener han.

ENTUSIAST: Styremedlem i VW, Jürgen Stackmann, viste frem ID.3 i Berlin i dag.
ENTUSIAST: Styremedlem i VW, Jürgen Stackmann, viste frem ID.3 i Berlin i dag. Vis mer

Flere produkter

VW lanserer nå også deres bildelingssystem WeShare, et system som går på lufta i andre kvartal her i Berlin. Dette kan også være noe som kan være aktuelt for Norge.

Det skal også lanseres en ID Hub, en slags utdanningsfunksjon online, der du kan få svar på nye spørsmål som måtte dukke opp med omleggingen til en elektrisk bil.

På sikt kommer det også selvkjørende funksjoner, men i et tempo som passer til markedet.

Stackmann forteller også at bilen vil velkomme eieren med frontlyktene. Den skal kunne smile til deg når du når bilen for å låse den opp.

Er du ute etter en VW ID. 3 må du altså kaste deg over tastaturet, dersom du ønsker å reservere en av de første ID-modellene.

Jürgen Stackmann kunne også fortelle at de vurderer å nummerere 1st-modellene, men ikke garantere.

Jo før du bestiller, jo lavere nummer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.