Elektrisk pickup:

Nikola tar en Tesla

Skal vise en ferdig bil allerede i september.

TO ALTERNATIVE DRIVSTOFF: Nikola vil lansere en pickup med valgfri drivlinje, som hydrogenelektrisk eller batterielektrisk. Foto: Nikola
TO ALTERNATIVE DRIVSTOFF: Nikola vil lansere en pickup med valgfri drivlinje, som hydrogenelektrisk eller batterielektrisk. Foto: Nikola Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Tesla Cybertruck, Rivian, Atlis XT og GM Hummer har alle én ting til felles. De blir alle en batterielektrisk pickup av det massive slaget. Nå får de følge av enda en nykommer - Nikola Badger.

Pickup’en Nikola Badger skal by på 906 hestekrefter, gjøre sprinten til 100 km/t på 3 sekunder, og få en estimert rekkevidde på 96 mil.

Og til den som spør seg hvem i all verden Nikola Motors er, så er de på ingen måte ny i faget, men er mest kjent for å lage trekkvogner som går på hydrogen. Selskapet er basert i Phoenix, USA.

En form for hybrid

Nikola melder at bilen vil få to energibærere – hydrogen og batteri. Kundene kan selv velge hvilken drivlinje de ønsker å benytte. Batteriet i seg selv er et ordinært litium-ion batteri på 160 kWh. I tillegg til dette yter brenselcellen 120 kW.

Rekkevidden vil samlet totalt være 960 kilometer, før både hydrogentankene og batteriet er tømt. Batteriet alene vil ha nok energi til 480 kilometer.

På samme måte som Tesla har satt opp sitt eget ladenettverk, skal også Nikola sette opp sitt eget nettverk med fyllestasjoner for hydrogen. Bare i Nord-Amerika har de planlagt 700 fyllestasjoner i eget nettverk. Hvor disse skal settes opp er allerede bestemt, og vil bli offentlig i løpet av kort tid, melder selskapet.

Flerbruksmaskin

I likhet med de øvrige konkurrentene, melder også Nikola at de vil levere håndverkerens drømmebil, ved at Badger får uttak for strøm til det som måtte være av elektrisk verktøy. Spørsmålet er hvor mye nytt krutt det er mulig å finne opp, etter at både Tesla, Rivian og GM har tømt alle sine kontoer for fantasi.

For å bidra med dette har Nikola fått bistand av tv-stjernen Dave Sparks, kjent som Heavy D i tv-programmet Diesel Brothers, der de bygger om alt mulig av store dieseldrevne pickup.

Sjefen for Nikola, Mark Russell har et mer edruelig forhold til Nikola Badger. – Bilen vil hjelpe til med å drive prisen for brenselcelle-komponenter ned, og sette fart på utbyggingen av hydrogenstasjoner, forteller han.

De første Nikola Badger vil bli tilgjengelig for prøvekjøring i september, under Nikolas eget arrangement, Nikola World 2020.

Tekniske spesifikasjoner:

Rekkevidde totalt:960 km
Rekkevidde batteri:480 km
Maks effekt:9,6 hk
Kontinuerlig effekt:455 hk
Dreiemoment:1330 Nm
Tillatt hengervekt:Over 3,6 tonn
LxBxH:5900 x 2160 x 1850 mm
Planbredde:1560 mm