Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nio ble lansert i Norge for bare et år siden med SUV-modellen ES8. Nylig ankom EL7, en modell som er en anelse mindre, men ikke mye.
Under bilmessen i Shanghai nylig, lanserte de en tredje SUV-modell, ES6.
Bare for ordens skyld, så vil den hete EL6 i Europa, ettersom Audi satte seg på bakbeina over modellbetegnelsen ES. De mente det var for likt deres egen S-linje.

Nesten like store
Når EL6 kommer til Norge vil det være den tredje SUV-modellen de lanserer på drøyt halvannet år, og det på tre biler som kun har lengden av en banan i forskjell.
Spesifikasjonene forteller om rundt 20 centimeter forskjell i lengde fra EL6 til ES8, og mellom der finner vi EL7.
Den nye og mindre SUVen er bygget på en kortere plattform enn de to større versjonene. Det betyr likevel ikke at den er teknisk tilbakestående, sett opp mot de to større modellene.

DUELL: Nyhetene Audi Q8 e-tron og Nio EL7: - En klar vinner
Teknobombe
EL6 skal blant annet ha ISS systemet (Intelligent Comfort Braking System), CDC systemet (Continuous Suspension Damping Control og Inteligent Chassis Controller (ICC) som standard. Alt dette skal påvirke hvordan bilen oppfører seg med tanke på styring og øvrig understell.
Alt dette kan også oppdateres trådløst gjennom OTA, når systemene først sitter på plass i bilene.
EL6 vil til og med få mye utstyr som ikke var på EL7 fra start, som massasjeseter bak, N-box underholdningssystem, og det Nio kaller Zero Gravity Queen sete på passasjersiden.

Stort format: EL6 måler 4,85 meter i lengde, og er 1,7 meter høy. Foto: Fred Magne Skillebæk
Kjent drivlinje
Når det gjelder øvrig drivlinje vil ES6 dele det aller meste med en annen nykommer fra Nio, nemlig sedanen ET5. Det betyr at den vil ha motoriseringer opp til 482 hestekrefter på det meste, men det holder i lange baner for de fleste.

Nio ET5 og Ioniq 6 i duell
Også ES 6 vil bli å få med to alternative batteripakker, 75 eller 100 kWh.
Det er ikke klart hvorvidt denne kortere utgaven av bilen vil være i stand til å ta imot den kommende batteripakken på 150 kWh, men vi ser slettes ikke bort fra det, ettersom akselavstanden er på anstendige 2,92 meter. Derimot vil ikke EL6 støtte like høy ladehastighet som EL7, ukjent av hvilken grunn, ettersom de kan leveres med like store batteripakker.
Det som derimot er sikkert er at EL6 blir den viktigste bilen Nio til dags dato har laget for salg i Norge.
Sedaner, som ET5 og ET7 er ikke greia her på berget, for kundene velger i stor grad SUV. Vi skal heller ikke se bort fra at Nio har sett mot våre trakter da de laget bilen, for i stor kontrast til hva som er å vente fra Kina, så har Nio et bilde av at midterste bakseterygg kan felles ned for å få plass til eksempelvis et par slalåmski eller to.

Viktig bil til riktig pris?
Rent visuelt skiller ikke EL6 seg veldig fra EL7, og når dimensjonene heller ikke er veldig forskjellig kan man undres hva tanken rundt forskjellen er. Samtidig meldes det fra Nio at dette blir deres viktigste bil til nå. Dermed håper vi det er duket for en skikkelig rysare av en pris.
Som et eksempel kan vi trekke frem den nye Xpeng G9 som en nær konkurrent. Denne prøvekjørte vi nylig, og G9 var kanskje den største overraskelsen vi har kjørt de siste par årene. Den leverte langt over forventet på absolutt alle punkter, og skal selges i best utstyrte utgave til en pris på kr. 677.000. Dermed er lista lagt for hva Nio kan kreve av sin EL6.

Nio håper å ha biler klare i fjerde kvartal i år, og vi forventer å ha prisene klare før dette. Og du, bare så det er sagt, du får med deg den personlige assistenten din – Nomi – også her. Hun sitter der som ei boble på dashbordet og ser på deg. Om du fra før er vant med å ha en co-pilot ved din side som kommenterer alt du gjør bak rattet, så vil du i EL6 få kommentarer fra to.
Artikkelen er korrigert etter publisering. Vi skrev først at bilen var forventet i juni, men riktig var altså i fjerde kvartal
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.