Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Som Elbil24 har skrevet om tidligere, kommer det et ras av kinesiske merker til landet i året vi er inne i. Nå har et av dem begynt å etablere seg, og det i det innerste hjertet av hovedstaden.
Bilmerket Nio åpner et fasjonabelt showrom på hele 1.700 kvadratmeter med adresse Karl Johansgate 33A, melder bransjenettstedet Bilbransje24.no.
Det var samme nettsted som tidligere i år kunne melde at det er Marius Hayler som skal ratte den norske Nio-organisasjonen. Hayler er en svært erfaren bransjemann, og kommer fra stillingen som importsjef for Jaguar og Land Rover i Norge.

100 mil rekkevidde på 3 minutter
Fasjonabelt strøk
De nye lokalene får en beliggenhet der biler nærmest er forbudt, og de blir omgitt av travle pendlere som med raske skritt - eller enda raskere sparkesykkel – er på vei for å rekke et tog fra enten Nasjonaltorget eller Oslo S. Men Nio er ikke alene i området, for et par lange steinkast unna har også Polestar sitt utstillingslokale, med stor suksess.
Og hvorfor skulle ikke Nio lykkes med samme strategi?
Bilbransje24 avdekker at det nærmest blir et opplevelsessenter over to etasjer, med bibliotek, kafé, og plass til fire biler. Skulle ikke kaffen smake, har du Grand Café rett over gaten.

Stilling ledig
Som Elbil24 har meldt tidligere, skal Nio innta Europa i 2021, og det virker som Norge er et av satsingsområdene. I den senere tiden har de nærmest tapetsert deler av Finn.no i jakten på kvalifisert arbeidskraft, og hadde på et tidspunkt 15 stillinger utlyst samtidig. Noen av dem er fortsatt ubesatt. Foreløpig er dette kun til satsingen i Oslo-området, men det ventes at merket skal ut til flere byer i raskt tempo.
Nio har valgt å gå egne veier med elbilene sine, og vil blant annet ha batteribytte som en mulighet.
På denne måten vil du kunne kjøre innom en byttestasjon, og i løpet av fem minutter er du klar for nye 100 mil, dersom du har det store batteriet.

Bytter brukte mot nye batterier
Leie, ikke eie
Nio er ventet å bli gunstige biler i innkjøp, ettersom de vil selge deg bilen uten batteri. Dette ønsker de heller å eie selv, ved at du heller tegner et abonnement på batteriet med en månedsleie.
Dermed kan du oppgradere til nyere teknologi etter hvert som det kommer nye batterier i form av størrelse eller teknologi.
Nio blir ansett som kinas svar på Tesla, og i hjemmemarkedet Kina er de direkte konkurrenter. Merket ble grunnlagt i 2014, men det er først de siste par årene det har skutt fart. Grunnleggeren, William Li, er ansett for å være det kinesiske svaret på Elon Musk – en karismatisk yngre type, som har blikket rett langt frem, og evner å gjennomføre.
Det meldes at lokalene i Oslo sentrum vil huse fire biler, og tilfeldigvis har Nio fire modeller i sortimentet.
Alle er i en form og størrelse som passer det norske markedet godt.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.