Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Allerede i oktober 2019 stiftet vi bekjentskap med Nissan Ariya for første gang, den gang var det bare et konsept som skulle hinte om den elektriske veien videre for japanerne. I fjor sommer bekreftet Nissan at modellen ville bli en realitet, og at den sannsynligvis ville dukke opp mot slutten av 2021.
I skrivende stund befinner det seg to eksemplarer i Europa, den ene av dem er på et kort norgesbesøk i disse dager. Vi fikk kikke nærmere på bilen da den var innom Nissan-forhandler Birger N. Haug i Oslo, og kan bekrefte at førsteinntrykket er meget bra.

Bygd på ny plattform
Bilen er kliss ny fra innerst til ytterst, bygd på CMF-EV, en helt ny elbil-plattform fra selskapet som sørger for et lavere tyngdepunkt enn på Leaf, som har vært på markedet i ti år og som er Norges suverent mest solgte elbil.
Dette er en modell Nissan har store forventninger til i Norge, ikke minst på grunn av suksessen de har hatt med Leaf gjennom mange år, men også fordi Ariya kan trekke henger på inntil 1500 kilo - og kan samtidig ha last/skiboks på taket. Det er to egenskaper svært mange norske familier har høyt på ønskelisten.
Bilen kommer med to forskjellige batteripakker på 65 og 90 kWh brutto, med rekkevidde på inntil 50 mil. Den kan leveres med to elmotorer, en foran og en bak, som sørger for drift på fire hjul gjennom et nydesignet system Nissan har kalt «e-4ORCE».
Akselavstanden er 278 centimeter, som er for eksempel én centimeter mer enn på VW ID.4 og Skoda Enyaq, to åpenbare konkurrenter - i tillegg til Tesla Model Y, som alle tre er ventet på markedet i år.
Og om du synes Leaf kan framstå som noe traust på ytelsessiden, kan vi skyte inn at toppversjonen av Ariya, Performance, byr på nesten 400 hestekrefter, dreiemoment på 600 nM og akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Toppfarten oppgir Nissan til 200 km/t på utgavene med drift på alle fire hjul, og 160 km/t på utgavene med drift på forhjulene.
Flere tekniske detaljer finner du nederst.
Nytt designspråk
Enkelte detaljer røper et visst slektskap med Leaf, men bilen markerer i all hovedsak starten på et helt nytt designspråk. Dette er en SUV, man sitter høyt og bilen er også større en en Leaf. Designen framstår både sprekere og mer tidsriktig. Den markerer flere steg opp for Nissan, mener vi.

Særlig fronten synes vi er tøff. Her er det ikke noen grill, men et stort, beskyttende deksel som beskytter sensorer, radarer og andre tekniske løsninger - og samtidig sørger for mindre luftmotstand. Over dekselet siter en bred forkrommet list med smale led-lykter på sidene.

Baklysene er strukket over hele bredden, som trenden er for tiden, med NISSAN i store bokstaver mot midten.

Endelig CCS
Vi merker oss at ladeluken er plassert på høyre forskjerm, og endelig har Nissan gått over til CCS-ladestandarden. Nå er det snart knapt noen igjen som sverger til Chademo.
Takket være CCS har Nissan kunne øke ladehastigheten til 130 kW. Nissan har tidligere lovet at de skal levere en så flat ladekurve som mulig på Aryia. Vi vet av erfaring fra andre merker at ladehastigheten kan svinge enormt mye gjennom syklusen, så om det stemmer kan hurtigladingen gå meget raskt.

De ytre målene plasserer Ariya i mellomklassen (4,6 meter lang, 1,92 meter bred og 1,63 meter høy ), men panseret er kort og den framstår på mange måter romsligere på innsiden enn man skulle forvente, med meget god plass til fire velvoksne.
Personlig er jeg 181 centimeter høy og 100 kilo, og to slike som meg har meget god plass i baksetet. Det er minst 10 centimeter å gå på både opp til tak og fra knærne og til forsetet når det er tilpasset undertegnede.

Gulvet er helt flatt både foran og bak, noe som gir meget god plass og gjør det svært enkelt å bevege seg inn og ut av kupeen, også om du havner i en situasjon der sjåføren må gå inn/ut på passasjersiden. Den lengdejusterbare midtkonsollen bidrar også til at benplassen foran er meget god.


Bagasjerommet er også temmelig romslig, med et volum som i utgangspunktet er 468 liter, 33 liter mer enn i Leaf. Du finner et mindre rom med plass til kabler og lignende, under hovedrommet. Merk at i utgavene med firehjulstrekk (bildet) er plassen i bagasjerom redusert til 415 liter.

Foran merker vi oss de to brede skjermene, den første er plassert bak rattet og den andre i midten. Det liggende formatet og høye plasseringen er gjort bevisst for at blikket skal ha best mulig kontakt med veien mens man kjører. I tillegg har bilen heads-up-display i førerens synsfelt.

Trelisten som strekker seg fra side til side under dashbordet har berøringsfelter for justering av klimaanlegget. Disse kommer ikke til syne før du starter bilen.

Bilen har også et integrert brett som skyves ut fra midtkonsollen som passer en bærbar PC. Vi rakk dessverre ikke å sjekke dette i praksis den korte tiden vi fikk alene med bilen, men det virker som en fornuftig løsning for deg som har behov for å jobbe i bilen (når den står parkert, naturligvis).
Ayria kommer for øvrig med innebygd trådløst nett og støtte for stemmestyring gjennom Amazon Alexa og Google Assistant. Software og elektronikk skal kunne oppdateres over nett (OTA).
Priser og tilgjengelighet
Forhåndssalget av Nissan Ariya starter sommeren 2021 med kundeutleveringer fra starten av 2022.
Fra Nissan får vi bekreftet at Norge er et prioritert marked, og at produksjonen av biler som skal hit starter i oktober.
Nissan opplyser videre at pris for en velutstyrt Ariya med 65 kW-batteri vil ligge på rundt 450.000 kroner og opp mot rundt 600.000 kroner for topputgaven med 90 kW, e-4ORCE og alt utstyr. Dermed bør den være bra konkurransedyktig i forhold til konkurrentene, mener vi.
Mer eksakte priser og detaljer vil vi komme tilbake til når forhåndssalget nærmer seg.
Nissan Ariya spesifikasjoner
Spesifikasjoner: | Ariya (2WD) | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) |
Batterikapasitet netto/brutto: | 65 kWh /63 kWh | 90 kWh /87 kWh | 65 kWh/63 kWh | 90 kWh/87 kWh | 90 kWh/87 kWh |
Effekt: | 160 kW | 178 kW | 205 kW | 225 kW | 290 kW |
Dreiemoment: | 300 Nm | 300 Nm | 560 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0-100 km/t | 7.5 sek | 7.6 sek | 5.9 sek | 5.7 sek | 5.1 sek |
Toppfart | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Rekkevidde (WLTP): | Inntil 360 km | Inntil 500 km | Inntil 340 km | Inntil 460 km | Inntil 400 km |
Bagasjerom: | 468 liter | 468 liter | 415 liter | 415 liter | 415 liter |
Charging type | CCS | CCS | CCS | CCS | CCS |
Maks ladeeffekt: | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW |
Dekkdimensjon originalt / valgfritt: | 235/55R19 (255/45R20) | ||||
Lengde: | 4595 mm | ||||
Bredde: | 1850 mm | ||||
Høyde: | 1660 mm | ||||
Vekt: | 1.800 - 2.300 kg | ||||
Akselavstand: | 2775 mm |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.