Mot slutten for Nissan Leaf

Nissan bekrefter: Ny bil skal erstatte norgesfavoritten

Ingen elbil har solgt bedre enn Nissan Leaf i Norge, men om få år er den borte.

Nissan Leaf har solgt over dobbelt så mange elbiler i Norge som neste på lista. Her fra 2018. Foto: Knut Moberg.
Nissan Leaf har solgt over dobbelt så mange elbiler i Norge som neste på lista. Her fra 2018. Foto: Knut Moberg. Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Over 70.000 eksemplarer er solgt av Nissan Leaf siden den gjorde sitt inntog i Norge for et tiår siden.

Bilen er fremdeles høyaktuell for norske kunder og er i skrivende stund den femte mest solgte elbilen hittil i år. Om tre-fire år kan det imidlertid være slutt.

Sjefen for Nissan i Europa, Guillaume Cartier, bekrefter nå at en ny kompakt crossover skal erstatte Leaf. Den nye modellen er forventet å komme på markedet i 2025, skriver InsideEVs.

Storsatsing i Sunderland

Den nye modellen vil bli bygget på CMF-EV-plattformen, en elbil-plattform som er et samarbeid mellom Nissan, Renault og Mitsubishi og som også benyttes i kommende Nissan Ariya og Megane E-Tech.

Den nye elbilen føyer seg inn i rekken av Nissans fremtidige elektriske crossovere i Europa: Juke, Qashqai, Ariya, X-Trail og nå Leaf-erstatteren.

Sistnevnte vil bygges på fabrikken i Sunderland og blir en del av en storsatsing prissatt til én milliard pund (11,5 milliarder kroner). Planen er å produsere opptil 100.000 eksemplarer av den nye elbilen i Sunderland i året.

NYESTE MODELL: Elbil24 sjekker ut nyhetene ved årets Nissan Leaf-utgave. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Nissan har uttalt at crossoveren skal designes for å møte forventningene globalt og at bilene som produseres i Sunderland skal øremerkes det europeiske markedet. Dermed er det all grunn til å tro at norske kunder vil få biler produsert i den engelske byen.

Bilen vil bli utstyrt med en batteripakken bestående av Envision AESCs nyeste battericeller, som skal produseres i en ny gigantisk batterifabrikk, ifølge Autocar.

Kvitter deg med fossilbiler

Når Leaf forsvinner, markerer det enden på visa for et elektrisk flaggskip mange nordmenn har hatt stor glede av. Beslutningen om å erstatte Leaf med en crossover markerer også slutten på Nissans satsing på vanlige sedaner og stasjonsvogner i Europa - i hvert fall inntil videre.

Den japanske bilprodusenten forventer å elektrifisere hele bilparken innen 2025 (inkluderer også ladbare hybrider) og ser for seg at 80 prosent av alle salg vil være rene elbiler innen 2030.

Nissan vil sammen med sine Alliance-partnere Nissan, Renault og Mitsubishi utvikle flere nye elbiler de neste årene. Ifølge Autocar står blant annet en liten elektrisk erstatter for Micra på programmet om ikke så altfor lenge.

Det er ventet at administrerende direktør Makoto Uchida vil presentere planene for Nissans nye elektriske æra senere i år.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer