Nissan Leaf:

Nissan Leaf blir mye billigere

En lavere utstyrt innstegsmodell gjør Leaf til en av landets rimeligste elbiler.

MINDRE UTSTYR: De mørke sidevinduene blir borte, det samme med LED hovedlykter. Foto: Nissan
MINDRE UTSTYR: De mørke sidevinduene blir borte, det samme med LED hovedlykter. Foto: Nissan Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Nissan Leaf kom på markedet i 2011, og har siden den gangen vært en av markedets aller mest solgte elbiler. Gjennom tidene er det registrert over 68.000 eksemplarer på norske skilter, nesten 50 prosent mer enn nummer to – VW e-Golf.

Men markedet er i stadig endring, og konkurrenter kommer som perler på en snor.

Nissan tar derfor grep, og lanserer nå en ny og enda mer prisgunstig utstyrsversjon for å holde tritt. Det er tross alt Leaf som fortsatt må være storselgeren deres, i påvente av el-SUV’en Ariya.

Velkommen, Visia

Nå lanserer Nissan utstyrsversjonen Visia, som er enklere utstyrt, og til en lavere pris.

-Vi tenker å tilby bilen med noe mindre utstyr, men fortsatt den samme gode størrelsen, forteller kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arne Marcussen.

Derfor lanseres Nissan Leaf Visia til en pris på 210.000 kroner, og bilen ender opp som en av landets rimeligste elbiler. Men hva må du ofre?

Mindre utstyr

Marcussen legger vekt på at de fortsatt vil selge godt utstyrte modeller, men at de med denne ønsker å tilby en bil til lav pris, for dem som foretrekker dette fremfor en høyere pris.

Utstyret de må avse er blant annet mørke sidevinduer i bakdørene, og i bakruten. De får manuelt håndbrekk i stedet for elektronisk. De får fire høyttalere i stedet for seks, og de før ikke den 8-toms store skjermen som viser navigasjon og annet. De får heller ikke LED hovedlykter, men ordinære halogenlamper.

Varmepumpen er også fjernet, men kanskje viktigst av alt – bilen har en ombordlader på kun 3,6 kW.

Nissan Leaf blir mye billigere

Dette er halvparten av de fleste andre elbiler tilbyr, og er en klar begrensning for dem som har satt opp en ladeboks hjemme. De kan som regel by på mye mer.

Men igjen, det er ikke alle som har behov for mer, og de kan her få en relativt stor bil til en gunstig penge. Marcussen legger vekt på at en slik modell også kan være gunstig for delingsløsninger, og større flåteløsninger.

Fortsatt vil rekkevidden ligge rundt 270 km med den minste batteripakken, og du får fortsatt en bil med god plass, og et bagasjerom på 435 liter opp til hattehyllen.

Marcussen forteller at de første bilene kan leveres rett over sommeren, og prisen starter altså på 210.000 kroner. Det er 87.100 kroner lavere pris enn for Leaf Acenta, som på Nissans nettsider er den rimeligste utgaven til nå.

Alle eksisterende utgaver blir også billigere, og har fått priskutt på mellom 20.000 og 30.000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer