Nissan Leaf får etterlengtet nyhet

Leaf har blitt pusset på, og spesielt én nyhet tror Nissan norske kjøpere vil verdsette.

SALGSSUKSESS: Da Leaf fikk sin store oppgradering i 2018, gikk den helt til topps på norske salgslister. Fortsatt er den Norges mest solgte elbil, totalt sett. Foto: Knut Moberg
SALGSSUKSESS: Da Leaf fikk sin store oppgradering i 2018, gikk den helt til topps på norske salgslister. Fortsatt er den Norges mest solgte elbil, totalt sett. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Nissan Leaf var den første masseproduserte elbilen i verden, og i disse dager har den vært på markedet i hele ti år. Og i få land har den solgt i flere eksemplarer enn nettopp her på berget.

Norges mest solgte

Fra Nissan får vi opplyst at nesten 65.000 Leaf har blitt registrert på norske skilter siden 2011, og da den kom i ny utgave i 2018 parkerte den alle konkurrentene og ble Norges mest registrerte personbil det året, med hele 12.303 eksemplarer.

Siden har konkurransen tilspisset seg, men bilen selger fortsatt meget bra. I november var den Norges fjerde mest registrerte bil, med 557 eksemplarer. Totalt sett hadde det da blitt registrert 4529 eksemplarer her til lands i 2020.

Etterlengtet ratt-nyhet

Nylig startet Nissan produksjonen av Leaf MY20 (Model Year 20), som har fått noen interessante nyheter. Den aller mest interessante er kanskje at Leaf endelig har fått teleskopratt. Det betyr at du, i tillegg til å kunne justere rattet i høyden, også kan trekke det mot deg.

Denne justeringen skal gjøre det enklere å finne riktig sitteposisjon for førere som ikke helt passer i «standardformen».

- Dette er en kjærkommen oppdatering som vi vet mange langstrakte nordmenn har etterspurt, sier kommunikasjonssjef i Nissan, Knut Arne Marcussen, til Elbil24.

Redaksjonssjef i Elbil24, og erfaren testfører Fred Magne Skillebæk støtter påstanden.

- Tidligere har særlig de japanske produsentene hatt en lang avstand til rattet. Selv om noen av dem har vært justerbare i lengden, har det vært fra ille til verre, illustrerer han.

TELESKOP-RATT: Endelig kan rattet justeres også i dybden. I tillegg lanserer Nissan et digitalt sladrespeil i Tekna-utgavene av Leaf. Foto: Rune Nesheim
TELESKOP-RATT: Endelig kan rattet justeres også i dybden. I tillegg lanserer Nissan et digitalt sladrespeil i Tekna-utgavene av Leaf. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Digitalt «sladrespeil»

Av andre nyheter som er verdt å merke seg, er at speilet i Tekna-utgavene har blitt utstyrt med en LCD-skjerm. Takket være et nytt kamera som er montert bak, kan man i speilet se hva som befinner seg bak bilen, uten forstyrrende elementer i synsfeltet. Føreren skal enkelt kunne svitsje mellom vanlig speil og LCD, etter ønske og behov.

Nissan byr også på en annen oppdatering som skal bedre sikkerheten: Blindsonevarsling er blitt standard på alle utstyrsversjoner. Dette var tidligere kun standardutstyr på Tekna-modellene. Leaf kommer nå også med et nytt fargevalg, ceramic grey. Utover dette er det bare snakk om mindre endringer, som du kan lese mer om hos Nissan.

Kommer i februar

De første oppgraderte Leaf-ene er ventet på veiene i februar, får vi opplyst fra Nissan, som melder om god tilgang på biler om dagen.

For øvrig er det knyttet store forventninger til Nissans storsatsing Ariya, en elektrisk SUV/crossover som skal ta kampen opp mot blant annet Skoda Enyaq, Tesla Model Y og VW ID.4. Den er ventet på markedet mot slutten av 2021. Les mer om den her:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer