Nissans selvkjørende teknologi:

Nissan: Slik skal du unngå ulykker - uten å bevege en finger

Nissan girer opp satsingen på selvkjørende biler og vil bevise at det er tryggere enn at du har hendene på rattet.

Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Det er lenge siden alt snakket om selvkjørende biler ble en sentral del av bilbransjen. Med tiden har stadig flere aktører kommet på banen og det er knyttet stor spenning til veien videre - både hva gjelder den teknologiske utviklingen og myndighetenes reguleringer.

Nissan kunngjorde mandag en ny førerassistanseteknologi som for tiden er under utvikling. Som eneste medium i Norge fikk Elbil24 ta del i Nissans seminar om autonom kjøreteknologi og denne teknologiens potensial for å bidra til et tryggere trafikkbilde.

Nissan har inngått et samarbeid med Luminar - en utvikler av Lidar. Lidar står for Light detection and ranging, og er en fjernmålingsmetode som bruker lys i form av en pulserende laser for å måle avstander, områder og omgivelser. Målet er at samarbeidet skal hjelpe Nissan å integrere avansert selvkjøringsteknologi i sin neste generasjon biler.

Nissan bruker en spesialtilpasset versjon av modellen Skyline for å teste og konfigurere Luminars sensorer - som også skal brukes av fremtidige biler fra Volvo og Mercedes.

Vil hindre ulykker

Nissans «Ground Truth Perception»-teknologi skal kunne smelte sammen informasjon fra nevnte Lidar og en rekke sensorer og kameraer på bilen. Teknologien skal kunne innhente «svært nøyaktig sanntidsinformasjon om kjøretøyets omgivelser for å forbedre evnen til å unngå kollisjoner dramatisk».

Bildet viser hvordan Nissan ser for seg å utstyre fremtidige biler med Lidar på taket og kamera og radarsensorer rundt omkring på bilen. Foto: Nissan
Bildet viser hvordan Nissan ser for seg å utstyre fremtidige biler med Lidar på taket og kamera og radarsensorer rundt omkring på bilen. Foto: Nissan Vis mer

Av bildet over kan du se hvordan Nissan eksperimenterer med bruken av Lidar, radarsensorer og kameraer. Systemet skal klare å bedømme formen og avstanden til objekter rundt kjøretøyet samtidig som den registrerer omkringliggende topografi og terreng.

I tillegg til at systemet skal kunne bedømme og automatisk utføre nødvendige manøvere for å unngå kollisjoner, skal selvkjøringsteknologien også oppdage trafikkork og hindringer i veien i det fjerne, for deretter skifte fil for deg.

Teknologien vil også gi økt støtte til sjåfører i områder der detaljert kartinformasjon ikke er tilgjengelig.

Mens Luminar har håndtert integreringen av Lidar-sensorer i Nissans prototypekjøretøy, har den California-baserte simulator-utvikleren Applied Intuition utforsket en rekke mulige farlige situasjoner virtuelt. Se mer om det i videoen øverst i artikkelen.

Strengt i Europa

Selv om teknologien er svært interessant og Nissan setter av store summer til den videre utviklingen, er det en lang vei fra prototype til endelig resultat.

Den japanske bilprodusenten tar sikte på å fullføre utviklingen av systemet «Ground Truth Perception» innen 2025. Da vil utvalgte modeller få teknologien introdusert, før den skal implementeres i stort sett hele bilparken fra 2030.

Frem til den tid har Nissan ambisjoner om å overbevise bransjen og myndigheter om at selvkjøringsteknologien er riktig å prioritere. Takao Asami er en av sjefene for Research & Advanced Engineering i Nissan. Han mener de neste årene blir viktige for å demonstrere for globale myndigheter at teknologien med hell kan benyttes på offentlige veier.

- Det er enklere i Japan og USA. I Kina og Europa er «Hands off» ikke tillatt. Vi må tilby data som forklarer hvorfor vi mener systemet er trygt nok til å heve reguleringsnivået for å tillate et slikt system på veiene, sier Asami.

Sammenlikner med airbag

Det er ikke bare sikkerhets-implikasjoner og myndighetenes strenge reguleringer som er et foreløpig hinder for selvkjørende biler. Også kostnaden er en utfordring.

- Kostnadene for Lidar er ganske høye for øyeblikket, men det samme har vært tilfellet med all systeminnovasjon tidligere, sier Asami.

Han trekker frem airbag som et eksempel på en teknologisk nyvinning som var veldig dyr til å begynne med, men som forbedret sikkerheten kraftig. Da flere aktører så verdien i kollisjonsputer og bidro til utviklingen, ble kostnadene redusert. Dermed fikk flere forbrukere råd til biler med airbag.

Målet er at det samme blir utfallet for selvkjøringsteknologien.

- Hvis industrien er klar over at denne typen enheter er nyttige, vil mange flere aktører begynne å ta i bruk den typen system, og leverandørene vil være mer motiverte til å utvikle og redusere kostnadene, sier Asami.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.