Nissan IMs

Nissan viser kommende elbil

En sedan slår følge med en kommende SUV.

NY NISSAN: Nissan har lansert sin nye konseptbil IMs. En høyteknologisk sports-sedan med #D-teknologi. Foto: Nissan
NY NISSAN: Nissan har lansert sin nye konseptbil IMs. En høyteknologisk sports-sedan med #D-teknologi. Foto: Nissan Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Den nye konseptbilen har fått navnet Nissan IMs og skal i stor grad være bygd på den tidligere viste konsept-SUVen IMx.

IMs ble vist på 2019 North American International Auto Show i Detroit, mandag lokal tid.

Bilen er bygget på Nissan sin Intelligent Mobility-plattform, og Nissan kaller bilen en «elevated sports sedan», en hevet sportssedan, vel vitende om at kundene i stor grad ser etter høyreiste biler.

Det skal være en rask luksusbil, med lang rekkevidde, og flere tror Nissan med denne vil ta opp kampen med Tesla.

Forhøyet kupé

Grunnen til at de har kalt den elevated er på grunn av de store hjulene, og at batteripakken er plassert under kupeen, noe som hever høyden på selve kupeen.

Se video av bilen her:

Bilen har firehjulstrekk, med to motorer, en foran og en bak - typisk for elbiler med drift på alle fire. Den skal ha et batteri på 115 kWh som gir 483 hestekrefter. De forteller også at det er et hurtigladende batteri.

Men om dette betyr 800 Volt ladespenning har de foreløpig ikke sagt noe om.

Dette er en teknologi Nissans batteri-guru, Francesco Carranza fortalte Elbil24 nylig at de jobber med, uten å si for hvilke biler. Det samme gjelder biler med neste generasjon batteriteknologi.

Ifølge Nissan skal IMs ha en rekkevidde på over 600 kilometer på én lading, og den skal ha selvkjørende egenskaper.

2+1+2

Nissan har gått utenfor boksen når de har laget sitteløsningen i sin nye konseptbil.

IMs har mulighet for fem sitteplasser, i en såkalt 2+1+2 plassering. De to setene i front kan tiltes, og i baksetet kan man velge å ha 3 seter på rekke, som i tradisjonelle biler.

Men Nissan har også laget en fiks løsning der man kan brette sammen de to ytterste på hver side og få ett midtre sete, for dem som ser behovet for det.

I tillegg vil førersetet tiltes innover i selvkjøringsmodus for å kunne ha bedre kontakt med passasjeren i det da midtre setet.

Skal tolke fører

Bilen har et stort instrumentpanel fordelt på fire små skjermer foran føreren. Den er designet for å ligge perfekt i førerens synsfelt, og skal inneholde bare den informasjonen føreren trenger for å føre bilen, uten noen unødvendige forstyrrelser.

En annen funksjon i bilen er det Nissan kaller «interior sensing plattform», som bruker sensorer for å fange opp førerens oppførsel.

Gjennom å tolke førers ansiktsuttrykk og kroppsholdning skal den kunne avgjøre hvorvidt føreren er i stand til å føre bilen.

ROMSKIP? Bilen innvendig er bærer preg av å være laget for fremtiden. Foto: Nissan
ROMSKIP? Bilen innvendig er bærer preg av å være laget for fremtiden. Foto: Nissan Vis mer

AR og 3D-teknologi

Som om ikke de nye bilene på markedet nå er fullstappet nok med ny teknologi, har Nissan tatt dette et steg videre.

Gjennom sin nye teknologi «Invisible to Visible», vist på CES2019, skal fører kunne se både rundt hjørner og gjennom biler.

Ifølge Nissan vil bilen kombinere virkelig informasjon som bilens sensorer plukker opp, med virtuell informasjon om hva den vet om omgivelsene, og gi dette som en miks til både førere og passasjerer.

Dette for å gi et mer fullstendig bilde av bilens omgivelser.

Som om ikke dette er nok, har Nissan også åpnet for muligheten til å ha virtuelle passasjerer i 3D i bilen, som for eksempel en avatar.

Når kommer den?

Foreløpig er bilen bare på konseptstadiet, men Nissan mener selv at bilen er klar for produksjon. Hvor mye den vil endre seg i produksjonsprosessen er et annet spørsmål.

Og når den kommer på veiene og i hvilke land er foreløpig ikke kjent.