Elbilbestanden:

Norge har nå 400.000 elbiler

Men det er fortsatt bare en liten andel av totalen.

Økende andel: VI har nå 400.000 elbiler på norske skilter, og elbilen viser seg anvendelig året rundt. Foto: TM
Økende andel: VI har nå 400.000 elbiler på norske skilter, og elbilen viser seg anvendelig året rundt. Foto: TM Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Elbil24 meldte 14. juni i fjor at vi hadde på den tiden nådde 300.000 rullende elbiler på norske veier. Ja, det var solgt flere, men noen blir vraket, avskiltet av andre grunner, eller eksportert.

I går rundet vi det magiske tallet 400.000 registrerte elbiler på norske skilter.

Dette selv om registreringsstatistikken hinter om i overkant av 416.000 registrerte elektriske kjøretøy gjennom tidene.

Ti års historie

Den store elektriske boomen startet først i 2011, med Nissan Leaf. Før dette var både Buddy, Think og Peugoet 106 modeller som trillet rundt, men i fåtall. Leaf var derimot den første bilen som dekket et større og bredere behov, og var å anse som en fullverdig bil.

Men Leaf fikk ikke være lenge på markedet alene, for i 2011 var blant annet undertegnede i Tyskland og så utkastet av BMW i3. Denne kom på markedet først i 2013, omtrent samtidig med en annen storselger, Tesla Model S.

Siden 2013 har det bare rast på med modeller, og myndighetene har gitt elbilen noen fortrinn for å gjøre den levedyktig – en slags kunstig åndedrett.

Økt salg, men lang vei

I juni måned hadde elbilene en andel på 64,7 prosent av nyregistreringene, og rene bensin- og dieselbiler hadde en andel på knappe 8 prosent. Resten var hybrider og ladbare hybrider. At elbilene er liv laga er det ingen tvil om, men mange mener den kunstige åndedretten – i form av moms og avgiftsfritak – må holdes gående en stund til.

For elbilen er fortsatt ikke kommet til et punkt der kundene er villig til å betale mer for disse enn fossilbilene. Det er rett og slett lommeboka og bruksfordelene som bestemmer.

Bilprodusentene forteller fra sitt ståsted at elbilene prismessig vil komme på nivå med de fossile bilene en gang rundt 2025. Det betyr at vi i enda fire år trenger insentiver for å opprettholde et godt salg av elbiler – aller helst at salget øker ytterligere mot de 100 prosentene som er målsetningen for 2025.

For å sette dette i et perspektiv, så har vi altså solgt elbiler i økende grad de siste ti årene. Ved inngangen av 2021 var den totale bestanden av personbiler i Norge rundet 2,8 milioner biler, men tross økende andel av solgte elbiler har vi langt igjen, når bare 400.000 av disse er nullutslippsbiler.

Vi må fortsatt bytte ut 2,4 millioner biler for å komme til et nullutslipp som følge av bruk.

Vil bli utslippsfrie

Samtidig jobber de aller fleste store bilprodusentene med en plan for å bli karbonnøytrale. En slik nøytralitet betyr ikke at alt de foretar seg i produksjonsfasen er utslippsfri, men at den delen av virksomheten som ikke lar seg gjøres fullstendig utlsippsfri skal kompenseres på andre måter for å veie opp for utslippet.

Litt forenklet forklart blir det som å kjøpe utslippskvote for flybilletten din.

På et år og tre uker har vi altså økt bestanden med 100.000 elbiler. I mellomtiden har salgstakten økt, først og fremst på grunn av økt antall interessante elbiler, men også en aksept for elbilen generelt.

Det vil etter all sansynlighet gå langt under et år før vi på nytt kan melde at vi har rundet en milepæl. Da med 500.000 elbiler rullende på norske veier.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer