Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Ikke før nyheten om at Panasonic, Hydro og Equinor planlegger en stor batterifabrikk i Norge ble sluppet, kommer nyheten om at konkurrenten Morrow Batteries har kommet vesentlig lenger i sin prosess.

Hydro og Equinor planlegger stor batterifabrikk for elbiler i Norge
Byggestart i 2023
Selskapet, som ble etablert i sommer, etter initiativ fra Agder Energi og investor Bjørn Rune Gjelsten, inngikk nettopp en intensjonsavtale om å etablere sin gigabattericellefabrikk i Eyde Energipark i Arendal, og tomten på 100 mål skal være ferdig regulert og planert. Byggestart er foreløpig satt til 2023.

Og som i initiativet fra Panasonic, Hydro og Equinor, skal det først og fremst dreie seg om produksjon av battericeller til elbiler, men også til skipsindustrien.
I dag foregår nesten all slik produksjon i Asia, men EU har et klart mål om å bli selvforsynt på sikt. Dette, kombinert med billig strøm, gjør at flere selskaperS går med planer om å starte slik produksjon i Norge.
Verdens grønneste
- Det fundamentale som strøm og vann til kjøling er lett tilgjengelig, samtidig ligger tomten strategisk plassert rett ved E 18 med kort vei til flyplasser, havner og leverandører. Den korte veien til Europa er godt utgangspunkt for å utvikle verdens grønneste batterier, forklarer Morrow Batteries-sjef Terje Andersen.

Som nevnt er det ventet at byggingen kan starte i 2023, og byggeprosessen vil deles inn i flere trinn. Når fabrikken står helt ferdig, skal den bli arbeidsplassen for en plass mellom 2000 og 2500 ansatte.
Ifølge E24 er det planer om å investere 25 milliarder kroner i prosjektet, og målet er en total kapasitet på 32 gigawattimer (Gwh).
Mange prosjekter på gang
Det er imidlertid flere som mener at Norge er et perfekt sted å bygge batterier. Selskapet Freyr ønsker for eksempel å etablere en gigafabrikk i Rana på Helgeland. Her er planen blant annet å koble fabrikken til lokal vind- og vannkraft, og selskapet håper å komme i gang med produksjonen allerede i 2023. Freyr har en ambisiøs plan om å utvide til fire gigafabrikker på sikt.
Også Elkem har planer om å bygge fabrikk - på Herøya ved Porsgrunn. «Northern Recharge» skal i første omgang produsere anodegrafitt til bruk i elbil-batterier, energilagring og diverse forbrukerelektronikk. Dette er et kritisk materiale i battericeller, og produksjonen domineres i dag av kinesiske produsenter. Ifølge Elkem-direktør Stian Madshus, vil deres produksjon redusere CO2-fotavtrykket med 90 prosent sammenlignet med mye av dagens produksjon.

Elbilbatterier - fra Norge
Siemens har allerede åpnet en batterifabrikk i Trondheim. Her fokuseres det i første omgang på batteripakker til elektriske ferger, og det meste av produksjonen er automatisert. Produksjonen startet i 2019.
I Bergen har canadiske Corvus Energy også åpnet batterifabrikk rettet mot det maritime markedet. Også her startet produksjonen i 2019.
I Europa for øvrig er det mange prosjekter på gang. Svenskene har for eksempel fått sitt Northvolt, der Volkswagen er blant de store investorene. Også her står fornybar energi og ambisjonen om å lage «verdens grønneste batterier» sentralt.

Mest snakk har det kanskje vært om Teslas gigafabrikk i Berlin, som etter planen skal starte produksjon av batterier og Tesla Model Y allerede til sommeren. Nylig meldte også Volkswagen at de vil bygge om verdens største bilfabrikk i Wolfsburg, til å produsere elbiler og bilbatterier.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.