Elbil-salget:

Norge ned fra elbil-toppen

I 2018 var Norge klart størst på elbiler. Den plasseringen vil vi aldri se igjen.

TESLA MODEL 3: Model 3 ble årets mest solgte bil i 2019. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESLA MODEL 3: Model 3 ble årets mest solgte bil i 2019. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det norske markedet for elbiler har definitivt gjort seg bemerket, langt utenfor våre landegrenser. Ordtaket «look to Norway» har aldri vært mer gjeldene, men snart kan ledelsen ta en slutt.

I 2019 var det kun et område Norge vant på, og det var markedsandelen.

Vi ble nemlig slått på antall solgte elbiler, og vi ble slått på prosentvis vekst. Og mye tyder på at dette kommer til å vedvare i de kommende årene. Men hvor langt bak endte vi egentlig?

De tre podiumplassene

I EU og EFTA-landene, var det Tyskland som absorberte flest elbiler. Deretter står Nederland som nummer to på lista, med Norge som det tredje største markedet for førstegangsregistrerte elbiler, inkludert hydrogenbilene.

Listen stammer fra ACEA, bilprodusentenes interesseorganisasjon.

-Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa. Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Samlet vekst

Bare i 2019 vokste markedet for elbiler med 80,2 prosent, mot 2018. Det er rett og slett en nødvendighet for at bilprodusenten skal klare det nye 95-grams målet, og de er høyst avhengig av en formidabel vekst i 2020 også. Alternativet er å dumpe elbiler for å få utslippet ned, men dette tror Andresen de slipper.

TROR PÅ STABILT MARKED: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforbund tror på både normale priser og gode leveranser. FOTO: BIL
TROR PÅ STABILT MARKED: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforbund tror på både normale priser og gode leveranser. FOTO: BIL Vis mer

– Noen har spådd at produsentene vil måtte dumpe prisene og selge elbiler med store tap for å få solgt nok av dem til å møte utslippskravene sine. Nå ser det ut til at elbiler begynner å bli kurante også for kunder på det europeiske kontinentet, og at etterspørselen tar seg naturlig opp uten slike drastiske virkemidler, mener Andresen.

Listen over landene som selger høyest andel elbiler viser at det først og fremst er de vestligere landene som er raskest ute, men også de østligere landene må bidra dersom 95-grams målet skal nås. Alternativet er enorme bøter for hver eneste solgte bil for de respektive produsentene.

Her er hele listen:

2019 2018 %
TYSKLAND63 49136 21675,3
NEDERLAND62 05623 998158,6
NORGE60 34546 14330,8
FRANKRIKE42 76431 06937,6
ENGLAND37 85015 510144,0
SVERIGE15 5967 083120,2
SVEITS13 1905 138156,7
ITALIA10 6634 999113,3
SPANIA10 0445 98367,9
ØSTERIKE9 2616 76436,9
BELGIA8 8373 648142,2
PORTUGAL6 8834 07369,0
DANMARK5 5321 745217,0
IRLAND3 4441 233179,3
FINLAND1 897776144,5
UNGARN1 8331 30041,0
ROMANIA1 506605148,9
POLEN1 490620140,3
ISLAND91468733,0
TSJEKKIA7567037,5
SLOVENIA51546710,3
HELLAS19088115,9
BULGARIA181194-6,7
SLOVAKIA165293-43,7
LITAUEN16214313,3
LATVIA887320,5
ESTLAND8085-5,9
359 733199 63680,2
Kilde: ACEA