Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Det norske markedet for elbiler har definitivt gjort seg bemerket, langt utenfor våre landegrenser. Ordtaket «look to Norway» har aldri vært mer gjeldene, men snart kan ledelsen ta en slutt.
I 2019 var det kun et område Norge vant på, og det var markedsandelen.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Vi ble nemlig slått på antall solgte elbiler, og vi ble slått på prosentvis vekst. Og mye tyder på at dette kommer til å vedvare i de kommende årene. Men hvor langt bak endte vi egentlig?
De tre podiumplassene
I EU og EFTA-landene, var det Tyskland som absorberte flest elbiler. Deretter står Nederland som nummer to på lista, med Norge som det tredje største markedet for førstegangsregistrerte elbiler, inkludert hydrogenbilene.
Listen stammer fra ACEA, bilprodusentenes interesseorganisasjon.
-Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa. Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.
Samlet vekst
Bare i 2019 vokste markedet for elbiler med 80,2 prosent, mot 2018. Det er rett og slett en nødvendighet for at bilprodusenten skal klare det nye 95-grams målet, og de er høyst avhengig av en formidabel vekst i 2020 også. Alternativet er å dumpe elbiler for å få utslippet ned, men dette tror Andresen de slipper.

– Noen har spådd at produsentene vil måtte dumpe prisene og selge elbiler med store tap for å få solgt nok av dem til å møte utslippskravene sine. Nå ser det ut til at elbiler begynner å bli kurante også for kunder på det europeiske kontinentet, og at etterspørselen tar seg naturlig opp uten slike drastiske virkemidler, mener Andresen.
Listen over landene som selger høyest andel elbiler viser at det først og fremst er de vestligere landene som er raskest ute, men også de østligere landene må bidra dersom 95-grams målet skal nås. Alternativet er enorme bøter for hver eneste solgte bil for de respektive produsentene.
Her er hele listen:
2019 | 2018 | % | |
TYSKLAND | 63 491 | 36 216 | 75,3 |
NEDERLAND | 62 056 | 23 998 | 158,6 |
NORGE | 60 345 | 46 143 | 30,8 |
FRANKRIKE | 42 764 | 31 069 | 37,6 |
ENGLAND | 37 850 | 15 510 | 144,0 |
SVERIGE | 15 596 | 7 083 | 120,2 |
SVEITS | 13 190 | 5 138 | 156,7 |
ITALIA | 10 663 | 4 999 | 113,3 |
SPANIA | 10 044 | 5 983 | 67,9 |
ØSTERIKE | 9 261 | 6 764 | 36,9 |
BELGIA | 8 837 | 3 648 | 142,2 |
PORTUGAL | 6 883 | 4 073 | 69,0 |
DANMARK | 5 532 | 1 745 | 217,0 |
IRLAND | 3 444 | 1 233 | 179,3 |
FINLAND | 1 897 | 776 | 144,5 |
UNGARN | 1 833 | 1 300 | 41,0 |
ROMANIA | 1 506 | 605 | 148,9 |
POLEN | 1 490 | 620 | 140,3 |
ISLAND | 914 | 687 | 33,0 |
TSJEKKIA | 756 | 703 | 7,5 |
SLOVENIA | 515 | 467 | 10,3 |
HELLAS | 190 | 88 | 115,9 |
BULGARIA | 181 | 194 | -6,7 |
SLOVAKIA | 165 | 293 | -43,7 |
LITAUEN | 162 | 143 | 13,3 |
LATVIA | 88 | 73 | 20,5 |
ESTLAND | 80 | 85 | -5,9 |
359 733 | 199 636 | 80,2 | |
Kilde: ACEA |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.