Elbilsalg 2019

Norge slått på elbilsalg

Men vi er fortsatt ledende på et punkt.

FORBIGÅTT: Norge er slått av Tyskland på antall solgte elbiler så langt i år. Foto: NTB Scanpix.
FORBIGÅTT: Norge er slått av Tyskland på antall solgte elbiler så langt i år. Foto: NTB Scanpix. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): For første gang i elbilbølgens historie, er Norge forbigått når det gjelder antall solgte elbiler i Europa.

Frem til nå har Norge tronet øverst av de europeiske listene over størst markedsandel og flest solgte elbiler. På verdensbasis har vi bare vært slått av Kina og USA på antall solgte biler.

Men det var inntil Tyskland våknet.

For tallene fra andre kvartal 2019 viser at Tyskland har solgt flere elbiler i 2019 enn Norge, skriver electrive.com. De har også en større økning, sammenliknet med samme periode i 2018.

Electrec har hentet tallene sine fra Center of Automotive Management (CAM), som registrerer og samler tall fra alle land i verden.

Lavere økning

I Norge har det så langt blitt solgt 44.000 elbiler, mot 36.000 på samme tidspunkt i 2018. Det er en økning på 22 prosent.

Men vi blir grundig slått av Tyskland. Fra å selge 34.000 biler på dette tidspunktet i fjor, økte de salget med hele 41 prosent, til 48.000 biler så langt i år.

Dermed er vi per dags dato plassert på en fjerdeplass, etter Kina, Usa og Tyskland. Bak oss har vi Frankrike på en femte plass med Storbritannia like bak på en sjette.

Fortsatt størst

Norge beholder imidlertid sin plass på toppen av markedsandels-listen. Ingen kan foreløpig sammenliknes med oss når det kommer til antall elbiler av det totale bilsalget.

Ifølge tallene har elbiler i Norge en markedsandel på 56,2 prosent når det kommer til antall registrerte nye biler så langt i år.

I fjor var dette tallet 46.6 prosent.

Og det er langt ned til neste land på lista, Frankrike. Men selv om markedsandelen der er på "bare" 8,9 prosent, har den hatt en formidabel vekst når vi sammenlikner med samme tidspunkt i fjor.

Da var markedsandelen på bare 3,6 prosent.

Salget synker

Tallene fra CAM viser også at det ble registrert færre elektrifiserte biler i Norge i andre kvartal i 2019, sammenliknet med første kvartal.

Dette skyldes den enorme bølgen av Tesla Model 3 som kom i mars.

I våre naboland, som Tyskland, Frankrike, og ikke minst Nederland, har denne trenden vært motsatt.

Sistnevnte har hatt en økning i salget bare i år på 122 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor.

– Elektrisk mobilitet er i ferd med å gjøre et gjennombrudd i kjernemarkedene innen bilindustrien, og vi forventer at dette kommer til å skje fra og med 2020, sier Stefan Bratzel, som har laget oversikten for CAM.

Færre biler?

Hva betyr det for Norge at våre naboland i Europa endelig har våknet? Fra et miljømessig hensyn kan man si at det er positivt for klimaet at stadig flere velger en nullutslippsbil.

Samtidig kan dette by på problemer for norske kjøpere. Vi har tidligere forklart hvordan Norge er prisgitt andre markeder. Det at eksempelvis Tyskland har " sovet i elbiltimen", har gjort at det har vært lettere å få flere biler til det norske forbrukermarkedet. Tyske kjøpere har rett og slett ikke vært interessert nok i å kjøpe batterielektriske biler.

Men nå som Tyskland, og Frankrike, ser ut til å komme mer på banen, så kan dette føre til færre tilgjengelige biler på det norske markedet.

Allerede er det lange ventelister på enkelte modeller, og det har vært snakk om mangel på råvarer i lang tid. For i realiteten lages det ikke nok elbiler til å dekke den stadig voksende etterspørselen på det europeiske markedet.