Seat Mii Electric:

Norges billigste el-bybil?

Seats første elbil ligger an til å bli billigst i klassen.

LAVEST PRIS: Seat Mii Electric har fått den laveste startprisen blant sine konkurrenter så langt. Foto: Seat
LAVEST PRIS: Seat Mii Electric har fått den laveste startprisen blant sine konkurrenter så langt. Foto: Seat Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Den norske prisen for Seats første elbil, Mii Electric, er klar.

Med en startpris på under 180.000 kroner kan den bli Norges billigste elbil i denne klassen.

Kun Mitsubishi i-MiEV og dens like er billigere, men også enklere biler.

– Aggressiv prisstrategi

Mii Electric har fått en startpris på 171.180 kroner, vel å merke uten frakt og leveringsomkostninger.

Totalprisen blir 179.900 kroner, inkludert levering i hele landet.

Seat legger seg dermed på linje med konsernets andre kompaktbiler, Skoda Citigo e iV og den oppgraderte VW e-Up! Mens førstnevnte har en startpris på 176.000 kroner, skal sistnevnte ha en startpris på 179.900, begge uten frakt og levering.

– Seats prisstrategi er aggressiv, noe det norske markedet blir ekstra oppmerksomme på når det understrekes gjennom en attraktiv elbil med god rekkevidde. Med denne prisen legger vi oss under de modellene det er naturlig å sammenlikne oss direkte med, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT Norge i Harald A. Møller AS.

Konkurransedyktig på pris

Men Mii Electric viser seg også svært konkurransedyktig mot andre konkurrenter.

De nærmeste konkurrentene blir Hondas første elbil, Honda e, som har fått en startpris på 266.200 kroner. Peugeot e-208 skal starte på 255.900, Opel Corsa e starter på 257.900 kroner, mens du for MGs nye ZS EV må ut med 229.900 kroner. Prisene er inkludert frakt og levering.

Konkurransen vil trolig bli hard. Derfor vifter også Seat med en liten ekstra fristelse for de første som legger inn en bestilling.

– Vi forventer at konkurransen blir tøff i dette segmentet, derfor går vi hardt ut og gleder oss til vise muskler med Mii electric.

– Vi starter med en enda bedre pris enn konkurrentene, samtidig som de 200 første kundene våre får en enda hyggeligere handel med en elektrisk kickscooter til en verdi av nærmere 7000,- kroner inkludert i prisen, sier Ågotnes.

GRATIS: Seat gir en elektrisk sparkesykkel gratis til de første 200 som bestiller. Foto: Seat.
GRATIS: Seat gir en elektrisk sparkesykkel gratis til de første 200 som bestiller. Foto: Seat. Vis mer

Åpner for bestilling

Ågotnes forteller at de i løpet av kort tid vil åpne for bestillinger på produsentens nettsider, og Seats utsalgssteder.

Utlevering av biler til kunder starter i januar, og Seat Norge skal få et solid produksjonsvolum til det norske markedet.

– Disse prisene gjør ambisjonene store for Mii electric, og deretter el-Born som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. SEAT skal være svært attraktivt priset, samtidig som teknologien og distinkte designgrep også skal være konkurransefortrinn, sier Ågotnes.

Liten kompaktbil

SEAT Mii electric er en fireseters kompaktbil, laget for kjøring i tette bystrøk.

Den har, som sine slektninger fra Skoda og VW, fått et 36,8 kWh batteri, og en motoreffekt på 83 hestekrefter.

Dette skal gi en rekkevidde på 260 km, målt etter WLTP-metoden, og en akselerasjon fra 0 – 50 km/t på 3,9 sekunder.

Mulighet for DC-lading på 40 kW gjør at man kan oppnå 80 prosent batterikapasitet på én times lading. AC-kapasiteten for hjemmelading er på 7,2 kW, ifølge produsenten.

Bilen leveres også med standardutstyr som kan måle seg med konkurrentene. Blant annet har den oppvarmede seter, LED kjørelys, oppvarmet frontrute, oppvarmede elektriske speil og lys- og regnsensor. I tillegg blir Mii electric utstyrt med «Lane Assist» som standard.

Produksjonen av SEAT Mii electric starter i Bratislava, Slovakia, i fjerde kvartal 2019.