Elektriske utrykningskjøretøy:

Norges første elektriske akuttbil

OUS har fått en elbil i stallen, og ser ikke bort ifra elektrisk ambulanse i framtida.

ELEKTRISK: Stasjonssjef i OUS, Tommy Buch Abrahamsen viser frem Norges føste elektriske akuttbil. Foto: OUS
ELEKTRISK: Stasjonssjef i OUS, Tommy Buch Abrahamsen viser frem Norges føste elektriske akuttbil. Foto: OUS Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): I vinter fortalte Elbil24 om Danmark som hadde fått sin første elektriske ambulanse. Den gangen snakket vi med Oslo universitetssykehus HF (OUS), som bedyret at når elektriske ambulanser kom til Norge, så ville de være først ute.

Og de holdt det de lovet.

For i disse dager ruller Norges første elektriske akuttbil ut på veiene.

Valgte e-tron

Da vi snakket med OUS i vinter var selve bilmodellen den største utfordringen med en elektrisk ambulanse. OUS hadde ikke klart å finne fram til en bil som kunne dekke deres behov, og fremdeles være innenfor et holdbart budsjett.

Men dette var før Audi e-tron kom på markedet.

– Vi valgte å gå for denne bilen etter en totalvurdering. Vi vurderte både Tesla Model X, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC. Vi satte priser, rekkevidde og størrelse opp mot hverandre, forteller stasjonssjef ved OUS, Tommy Buch Abrahamsen.

PASSER: Bagasjerommet er en av grunnene til at valget falt på Audi e-tron. Foto: OUS
PASSER: Bagasjerommet er en av grunnene til at valget falt på Audi e-tron. Foto: OUS Vis mer

Også bilens bagasjerom var en avgjørende faktor, forteller Abrahamsen.

– En akuttbil er avhengig av en viss størrelse på bagasjerom, da vi har et skuffesystem for utstyr bak. København har også noe erfaring med Tesla Model X som legebil, og her har vi hørt at det har vært noen utfordringer. Valget ble da e-tron.

Kun akuttbil

Bilen skal gå i trafikk i Asker og Bærum som akuttbil, forteller stasjonsleder i OUS, Tommy Buch Abrahamsen.

OUS: Stasjonssjef Tommy Buch Abrahamsen er spent på vinteren. Foto: OUS
OUS: Stasjonssjef Tommy Buch Abrahamsen er spent på vinteren. Foto: OUS Vis mer

– Akuttbil er en enmannsbetjent bil med paramedic, og har mer eller mindre det samme utstyret som en ambulanse, blant annet hjertestarter og medisinsk utstyr for voksne og barn.

Bilen rykker ut for å yte den første livreddende innsatsen og stabilisere syke og skadde. Men selve pasienttransporten må ambulansen ta seg av.

Abrahamsen sier at dette er fordi bilen ikke har stort nok bagasjerom til å transportere båre. Men han utelukker ikke en elektrisk ambulanse i framtida.

– Med tanke på bilene som er på markedet i dag, og med de vektutfordringene vi har på bilene i dag, så kan vi per nå ikke gå over på EL på de ordinære ambulansene.

– Nå skjer det mye i bilbransjen, og det er klart at når markedet tilsier det, så vil Oslo universitetssykehus være først ute med å prøve elektriske biler også som ordinær ambulanse.

Må gjøre seg erfaringer

Per nå har OUS fem akuttbiler i drift, men bare en av disse er elektriske. Bilen skal settes i drift om kort tid, og Abrahamsen sier de må skaffe seg erfaringer fra denne før de går til anskaffelse av flere.

– Elektrisk bil som utrykningskjøretøy er nytt, og det er lite data å innhente på dette. Vi håper at dette skal fungere på vår akuttbil-tjeneste, og at vi får såpass gode resultater at vi kan utvide på de andre bilene.

For selv om det er flere fordeler ved å ha en elbil i akutt-tjeneste, som miljøhensynet og mindre drivstoffutgifter, så er det fremdeles noen utfordringer.

– Ulempen er at det tar noe lengre tid å «fylle». Men bilen er ikke i drift fra kl. 22-07, så den starter hver morgen med fullt batteri. Den er også utstyrt med diverse ladebrikker, slik at den kan hurtiglade når den står i beredskap.

Abrahamsen er spent på akuttbilen gjennom vinteren, men håper erfaringene de gjør seg vil være positive.

– Som sagt så er dette veldig nytt, og vi håper erfaringene våre gjennom vinteren vil være positive, slik at dette kan være en bil for framtida. Vi håper å inspirere andre helseforetak, men også andre nødetater om å se om deres biler kan gå over på eldrift.