Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Å eie en elbil har mange fordeler, men det er fortsatt et par ankepunkt som gjør mange betenkt: rekkevidde og ladehastighet.
Særlig etter en lang og kald vinter, som den vi nå - forhåpentligvis - har lagt bak oss, hagler rapportene om til dels kraftig reduksjon av rekkevidden - og om tregere lading enn forventet på hurtigladestasjonene som følge av lave temperaturer.

Ikke la deg lure: Ladefart er et markedsføringsstunt
Trenger ikke å stoppe for å lade
De fleste ekspertene er imidlertid overbevist om at de fleste utfordringene kommer til å bli løst i fremtiden.
Det er ikke sikkert du en gang behøver å stoppe for å lade.
Det norske selskapet ENRX i Skien er blant selskapene som har utviklet teknologi som kan snu fullstendig om på dagens bilde. Ved hjelp av induksjonsspoler som monteres i veibanen, kan bilene nemlig lades trådløst mens de kjører.
Og om du tenker at dette er et fjernt fremtidsscenario, må du tenke om igjen. ENRX har nemlig allerede signert kontrakt med amerikanske veimyndigheter, som vil prøve ut løsningen på den nye State Route 516 i nærheten av Disney World i Florida. Veien skal åpnes allerede i 2025. Det skriver selskapet i en pressemelding. Saken ble først omtalt av NRK.
Fortsetter etter videoen
Raskere enn med kabel
Systemet fra ENRX fungerer i utgangspunktet temmelig likt som trådløs lading av mobiltelefonen. Bilene er utstyrt med en mottakerenhet som kan ta i mot strømmen trådløst fra induksjonsspolene, og føre den videre til batteriet.
Den store forskjellen fra trådløs mobillading er altså at mottakerenheten kan ta i mot strøm også når bilen er i bevegelse.
Det er ett kjørefelt på strekningen som vil bli utstyrt med ladeteknologien - over en strekning på 1,6 kilometer. Ifølge konsernsjef Bjørn Eldar Petersen i ENRX, er det ikke noe å si på effekten heller: Inntil 200 kW mens man kjører i 80 kilometer i timen, vel å merke om kjøretøyet kan ta imot så høy effekt.
For 200 kW vil i teorien bety raskere lading enn de fleste elbiler klarer i dag - med kabel.
Ifølge selskapet skal systemet være vedlikeholdsfritt, og bygget for å vare i flere tiår. Det er også bygget for å kunne lade alle kjøretøyklasser, inkludert personbiler, tunge lastebiler og varebiler med middels belastning.
- Når du kan lade mens du kjører, vil rekkeviddeangst og hyppige ladestopp være en saga blott, sier Petersen.

20 elbiler testet: - Bare å glemme å fullade disse på langtur
Vil ta tid
Overfor NRK understreker han imidlertid at mye gjenstår før vi kan se slike løsninger i normal drift på offentlig vei. Det er mye som skal prøves ut og testes, og så må man enes om standarder. Slikt tar tid, kanskje så mye som 10-15 år, spår han.
For slike løsninger må det naturligvis også komme på plass et system for betaling av den overførte energien, før privatbilene slipper til. Alt er mulig å løse, men her vil garantert mange ha en finger med i spillet.
Petersen tror imidlertid at på lukkede områder vil man kunne se slike løsninger i bruk om 2-5 år.
ENRX ikke først ut
Det er imidlertid flere testpiloter rundt om, og flere selskaper kjemper om at nettopp deres løsninger skal bli retningsgivende når fremtidige standarder skal utformer og vedtas.
På øya Gotland mellom Sverige og Finland, har for eksempel svenske Trafikverket fått montert induksjonsplater under asfalten på et veistykke på 1,6 kilometer. Hensikten med denne er blant annet å lade opp flybussene mens de kjører mellom Visby og flyplassen på øya.
Her er det det israelske selskapet ElectReon som står bak løsningen, som ble montert allerede i 2019. Siden den gang har både ladekapasitet og hastighet gradvis økt, og i fjor ble det besluttet å forlenge prosjektet. Samtidig ble en del av strekningen oppgradert, og ny og forbedret programvare tatt i bruk.
I Tel Aviv finner vi et tilsvarende prosjekt, der 700 meter av en bussrute på fem kilometer har fått trådløs lading i veibanen. Også her er det busser som er i fokus, ikke personbiler.
Systemet i Israel er dessuten skreddersydd mot busser som bruker kondensatorer i stedet for batterier. Dette på grunn av overføringshastigheten.
Her kan du lese mer om induksjonslading av elbiler:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.