Elektriske utrykningskjøretøy:

Norsk politi vurderer elbiler

Skal utrede mulige framtidige el-politibiler neste år.

EL-POLITIBIL: Sveitsisk politibil har allerede utvidet bilflåten med flere elektriske biler. Til neste år skal Norge vurdere om de vil følge etter. Foto: Skjermdump, Youtube
EL-POLITIBIL: Sveitsisk politibil har allerede utvidet bilflåten med flere elektriske biler. Til neste år skal Norge vurdere om de vil følge etter. Foto: Skjermdump, YoutubeVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Selv om Norge er landet med størst markedsandel på elbiler i hele verden, har vi foreløpig ventet med bruken av helelektriske biler i landets utrykningstjenester.

Ikke så rart, tenker du kanskje, med tanke på rekkevidde, ladeinfrastruktur og så videre.

Men flere land har faktisk tatt i bruk elbiler, og ikke bare som administrasjonsbiler, men også som tjeneste og patruljebiler.

Nå sier også norsk politi at de vil vurdere elbiler.

Utreder neste år

Per i dag finnes det om lag 20 elektriske biler i norsk politi.

Politidistriktene har nemlig mulighet til å kjøpe Kia Soul EV, men bare som administrasjonsbil.

Men nå skal det også vurderes om elbiler kan settes inn i tjeneste, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Politiets fellestjenester, Marianne Moss.

– Politiet følger nøye med på den teknologiske utviklingen innenfor kjøretøy, inkludert elbil, og har planer om å utrede bruk av elbil til politioperativ tjeneste i løpet av neste år.

Som Elbil24 nylig skrev om, så har flere land allerede gått til anskaffelse av elektriske tjenestebiler.

Flere politidistrikter i USA har gått til innkjøp av Tesla Model X, og bruker de i sin patruljetjeneste.

Det samme har ulike politidistrikter i Sveits, i tillegg til å ha kjøpt flere biler av typen Hyundai Kona.

Må dekke behov

Moss sier imidlertid at merket vil ha lite å si dersom de til slutt velger å anskaffe elbiler.

– Ved en utredning er det viktig for politiet å beskrive behovet som skal dekkes, ikke den konkrete type bil.

For en elbil som brukes av politiet vil ha helt andre krav en den vanlige familie- eller pendlebilen. Blant annet kan utstyret politiet må ha med seg være en utfordring, sier Moss.

– Ulemper med dagens teknologi kan være begrensninger i forhold til hvor mye last du kan ha i bilen. Politiet har med seg mye politioperativt utstyr i bilene.

Samtidig ser politiet positive sider, dersom de skulle finne en bil som dekker behovene.

– Fordeler ved elbil er blant annet miljøhensyn, samt besparelse av driftsutgifter sammenliknet med bruk av fossilt brennstoff.

Norske el-ambulanser?

Også ambulansetjenesten i Norge snuser på elbiler. Tidligere i år ble det nemlig klart at ambulansetjenesten i Danmark nå tester ut sin første elektriske bil.

Denne skal imidlertid bare tjenestegjøre som legebil, men det utredes også hvorvidt man kan bygge en personambulanse.

Stabssjef ved ambulansetjenesten på Oslo universitetssykehus, Anders Halden, har tidligere sagt til Elbil24 at også de følger med på den teknologiske utviklingen på elbiler.

De har imidlertid avventet litt, på grunn av prisen på egnede bilmodeller.

– Foreløpig er de bilene som egner seg best til bruk hos oss relativt kostbare, som for eksempel Tesla Model X som de har brukt i Danmark. Det er en av grunnen til at vi foreløpig har avventet litt.

Men han vil på ingen måte utelukke elbiler en gang i framtida.

– Vi, i ambulansetjenesten ved OUS, skal helt klart være først i landet når det kommer en ambulanse som møter kravene for en utrykningsbil. Det er det ingen tvil om!