Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Risikoen er for høy og inntjeningen for lav, oppgir de fleste bensinstasjoner som hovedgrunn til at de ikke investerer i hurtigladere, skriver Aftenposten.
Det viser en undersøkelse blant Virkes medlemsbedrifter. Åtte av ti av de spurte forhandlerne forventer en økning i etterspørselen etter ladetjenester de nærmeste månedene. Men åtte av ti sier likevel at de tror det er lite eller helt usannsynlig at de vil etablere ladetjenester.

Stor oversikt: Her lader du bilen raskest
Åse Bomann-Larsen, eiendomssjef i drivstoffkjeden Circle K, sier hun kjenner seg igjen i tallene.
– Regelen er at den som er først og utløser slike investeringer, må ta regningen. Dersom det er en ladestasjon som gjør at nettselskapet for eksempel må trekke en kabel for å få fram strøm, er det den som må betale investeringene. Det kan derfor gjøre det ulønnsomt for en bensinstasjon å investere i hurtigladere, sier hun.
I 2020 ble det bygget 922 hurtigladere i Norge, som er en økning på 29 prosent sammenlignet med året før, viser tall fra Norsk Elbilforening.
Ved utgangen av fjoråret var det rundt 347.000 elektriske person- og varebiler registrert i Norge, noe som betyr rundt 106 elbiler per hurtiglader. Dette er en fremgang fra 2019. Da var det 270.000 registrerte elbiler og 114 elbiler per hurtiglader.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.