Bilavgifter:

Norske bilavgifter mest effektive

Slår fast at moms på elbilene kan bremse CO2-reduksjonen kraftig.

BEST: Norske bilavgifter gir den største reduksjonen av CO2-utslipp, forteller en ny rapport fra TØI. Foto: NTB Scanpix
BEST: Norske bilavgifter gir den største reduksjonen av CO2-utslipp, forteller en ny rapport fra TØI. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): De norske bilavgiftene er mest effektive med tanke på utslippsreduksjon. Det konkluderer en ny rapport fra Transportøkonomisk Institutt fast.

I rapporten sammenligner TØI de svenske, danske og norske modellene for avgiftsbelegging av nye biler.

De tre landene har veldig forskjellig avgiftsmodeller, og i rapporten forklarer TØI hvordan de har regnet seg frem til resultatet.

Tre modeller

Danmark avgiftsbelegger biler ut fra en verdibasert modell, som i stor grad styrer kundene mot mindre og rimeligere biler. Dette kan igjen være med på å redusere utslippet, men ikke i samme grad som i Norge.

I Sverige er det omvendt. Bonus-malus-systemet er nærmest degressivt. Malusen for biler med høyt utslipp stiger mindre bratt enn bonusen for lavutslippsbiler.

Svenskene tenderte derfor i 2018 til å kjøpe forholdsvis store biler, med relativt høyt drivstofforbruk og utslipp, rapporterer TØI.

Den danske modellen gir god inntekt til den danske statskassa, mens den norske løsningen -med fritak for både engangsavgift og moms - er den minst inntektsbringende. Samtidig er det den mest effektive modellen med tanke på CO2-utslipp.

Dersom den norske regjeringen nå innfører moms på alt over 600.000 kroner av elbilenes pris, vil vi på mange måter få et system som ligner på det danske, som legger på moms på beløp over 500.000 danske kroner. Samtidig er det mye som tyder på at vi vil få en reduksjon i effekten av avgiftsfritaket, etter hvert som dette fritaket begrenses.

God virkning

I september måned er det til nå registrert over 14.000 elbiler, noe som må anses som en svært god måned. Andelen elektrisk for måneden ser nå ut til å lande på rundt 90 prosent, en klar rekord gjennom tidene.

Veien til 100 prosent nullutslipp er med andre ord kort, vel og merke dersom det ikke tukles for mye med avgiftsmodellen som beviselig fungerer godt.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.