Førerstøttesystemer:

- Norske veier er for dårlige for nye elbiler

Hver tredje elbilist har opplevd at bilens systemer ikke virker som de skal på grunn av feil med veibane eller oppmerking.

Bilene blir stadig mer avanserte, men norske veier henger etter i utviklingen, mener Naf. Foto: Heiko Junge / NTB
Bilene blir stadig mer avanserte, men norske veier henger etter i utviklingen, mener Naf. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Moderne biler får stadig mer avanserte systemer som leser trafikk, veibane og gir hjelp til sjåføren.

Likevel har så mange som én av fem bilister og én av tre elbilister (34 prosent) opplevd at disse systemene ikke har virket som de skal. Det viser en undersøkelse Norstat har gjort for Naf.

- Elbiler er i hovedsak nye biler, gjerne med avansert teknologi om bord. Derfor er vi ikke overrasket over disse resultatene. Tvert om mener vi det understreker behovet for at veiene oppgraderes i takt med at bilene blir mer avanserte, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf i en pressemelding.

Etterlyser bedre veier

Medlemsorganisasjonen ber nå om økt satsing på vedlikehold og fornying av veinettet. Naf mener en slik satsing vil være et viktig trafikksikkerhetstiltak.

- Bedre vedlikehold av veiene, flere strekninger med møtefri vei og midtoppmerking er noen av tiltakene som kan beskytte trafikantene og bidra til at ulykker unngås, sier Handagard.

Ifølge Naf vil forfallet på det norske veinettet koste om lag 100 milliarder kroner å utbedre, og mesteparten av midlene trengs til utbedring av fylkesveiene.

  • Har du sett denne?
Video: Insurance Institute for Highway Safety Vis mer

Elbiler er tryggere

Naf har sett på andelen ulykker med personskade som involverer elbiler sammenliknet med andre drivlinjer for 2020 og 2021.

Tall fra Statens Vegvesen viser at det ikke var en overrepresentasjon av elbiler blant ulykkesbilene, heller ikke blant dødsulykkene.

Tvert om var elbiler noe underrepresentert, sammenliknet med elbilenes andel av bilparken.

- Nyere, tryggere biler er en viktig del av å nå nullvisjonen. Derfor er vi opptatt av både bilenes innebyggede sikkerhet og den sikkerheten som et godt vedlikeholdt veimiljø utgjør, sier Handagard.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.