Ny 800 V-motor fra ZF

ZF presenterer en prototype av en 800-volt drivlinje som vil gå i serieproduksjon fra 2026. Takket være sin kompakte design kan den bygges inn i nesten alle elektriske biler.

ZF tester den nye 800-volt drivlinjen i en Porsche Taycan. Men den kompakte motoren passer også i mindre biler. Foto: ZF
ZF tester den nye 800-volt drivlinjen i en Porsche Taycan. Men den kompakte motoren passer også i mindre biler. Foto: ZF Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Mens motoren fortsatt er en av de differensierende egenskapene i biler med forbrenningsmotor, er det ikke mange produsenter av elektriske biler som har kjernekompetanse på utvikling og produksjon av elektriske motorer.

De fleste produsentene kjøper derfor kjøper enhetene av underleverandører, deriblant ZF, som har produsert slike siden 2008.

ZF har solgt over to millioner elektriske motorer til en lang rekke bruksområder, inkludert drivverk for 800-volt teknologi som Porsche Taycan eller Audi e-tron GT.

Ny prototype

Nå presenterer ZF en prototype av en ultrakompakt 800-volt drivlinje som kombinerer AI-basert energistyring med et nytt termisk styringssystem.

Det modulære systemet består kraftelektronikk av silisiumkarbid, den elektriske motoren og et reduksjonsgir. Når det gjelder kraftutvikling, toppytelse og rekkevidde, skal EVSys800 sette standarden.

Ny 800 V-motor fra ZF

Kraftutvikling og toppytelse? Det er ikke nytt at elmotorer allerede bryter 1000 hestekrefter-grensa, som for eksempel hos Teslas Plaid-modeller eller Lucid Air, at de leverer maksimalt dreiemoment nesten ut av ingenting og derfor gir sportslige akselerasjoner selv i en vanlig mellomklassemodell.

– Forskjellen ligger i detaljene, forklarer Otmar Scharrer, som er ansvarlig for utvikling av E-driftsystemer hos ZF.

– Kunder må skille mellom peak-ytelse, som motoren vanligvis bare leverer i noen sekunder, og kontinuerlig ytelse. I verste fall er den bare en tredjedel av verdien som produsentene annonserer, forklarer ingeniøren.

5200 Nm dreiemoment

Den nye ZF-drivlinjen gir derimot konstant 206 kW (276 hk), noe som tilsvarer 75 prosent av toppytelsen.

– Vi er også i forkant når det gjelder dreiemomenttetthet sammenlignet med alle nåværende motorer, sier Scharrer. Hele 5200 Nm dreiemoment leder aggregatet til bakhjulene på Porsche Taycan, der prototypen er installert.

For å forstå endringene i den nye motoren, som vil gå i serieproduksjon fra 2026, bør man sammenligne dem med den nåværende 800-volt drivlinjen fra ZF. Den viktigste forskjellen er at den modulære EVSys800 bruker færre komponenter og kombinerer alle komponenter kompakt i ett hus. Dette sparer plass og vekt, som for eksempel heller kan brukes til batteriet. Med 74 kilo veier den rundt en tredjedel mindre enn dagens system.

Kjøle- og varmesystemet har også blitt integrert i drivlinjen. Omtrent på størrelse med en tykk pocketbok kombinerer det sentrale termiske styringssystemet en varmepumpe med en liten kontrollenhet.

Bedre rekkevidde i kulda

Eiere av elektriske biler merker spesielt på kalde vinterdager at oppvarming og kjøling kan redusere rekkevidden på en elektrisk bil betydelig.

– Vår tilnærming er å vise høyere rekkevidder selv ved minus 10 grader eller enda kaldere temperaturer, sier Scharrer. I vinterlig bruk skal den nye drivlinjen gi opptil 30 prosent mer rekkevidde.

Om sommeren, under hurtiglading eller ved høy ytelse, må batteriet raskt komme til sin komfortsone mellom 20 og 30 grader.

Dette skal gjøres mulig ved bruk av bare 200 ml naturlig propan i stedet for 700 ml giftig, fluorholdig kjølemiddel (R1234yf) i den nåværende motoren. I tillegg fører nå slisser i den elektriske drivlinjen kjølende olje direkte til kobberstengene, altså nøyaktig der de høyeste temperaturene oppstår. – Den bedre kjøleevnen er en grunn til den høye kontinuerlige ytelsen til motoren, forklarer Scharrer.

Kunstig intelligens

Alle drivkomponenter orkestreres av AI-drevet programvare. Dens hovedoppgave er å koble alle kjøretøysystemer sammen og holde komponentene i den termisk optimale området.

Ved lav hastighet og høyt dreiemomentbehov, for eksempel, må motoren kjøles mer enn ved høy kontinuerlig hastighet, når den trenger å levere lite dreiemoment til drivakselen.

Men: Oppvarming eller avkjøling av motoren går ikke veldig raskt. Derfor tenker det læringsdyktige systemet og forutser den optimale temperaturen basert på kjøreadferd og GPS-data.

For eksempel, hvis sjåføren har startet på samme korte strekning til kontoret på samme tid på flere dager, vil programvaren anta etter noen dager at bilen skal brukes over en kort strekning, og at lite oppvarming er nødvendig.

På den annen side hjelper programvaren med å beregne rekkevidder mer nøyaktig. Koblet til navigasjonssystemet kan lange ruter med ladestopp beregnes mer nøyaktig.

Ideelt sett anbefaler programvaren sjåføren den passende hastigheten, slik at man kommer til ønsket destinasjon til ønsket tid uten å måtte lade på veien.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.