Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Registreringstallene for juli er nettopp klare, og de viser at elektrifiseringen av bilparken fortsetter i rasende tempo. Hele 64,1 prosent av alle registreringene i juli var helelektriske biler. Det var tredje måned på rad at prosentandelen for elbiler var over 60 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV).
Helt øverst på registreringsstatistikken lå Ford Mustang Mach-E, som fikk topplasseringen for andre gang på tre måneder.

Mustang Mach-E på topp i juli
Laveste antall fossilt i nyere tid
Når det gjelder diesel- og bensin, var tallene henholdsvis 430 og 451 - som er de laveste antallene som er registrert i nyere tid, ifølge NAF.
For bare fire år siden ble det registrert hele sju ganger flere bensin- og dieselbiler enn i juli 2021. Samme måned i år ble det til sammenligning registrert 6731 nye elbiler.
Foreløpig er det likevel langt flere diesel- og bensinbiler på norske veier. For hver elbil, kjører det fortsatt 5-6 bil som bruker fossilt drivstoff. Å bytte ut en hel bilpark vil ta lang tid.
- Men nå går det fort. Om 20 år kommer bensin- og dieselbilen til å være en sjelden fugl på norske veier, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Hun legger til at elektrifiseringen går mye raskere enn noen hadde turt å tro på for bare få år siden.

9 populære elbiler som stuper i pris
- Brukervennligheten under enhver kritikk
Både Elbilforeningen og NAF har den siste tiden lagt press på myndighetene for å legge til rette for flere hurtigladere langs veien. Ryste mener at dette er noe av det aller viktigste framover, i tillegg til å gjøre det langt mer brukervennlig å lade.
- Brukervennligheten på lading er under enhver kritikk. Det kan ikke være slik at man skal være teknisk interessert eller begavet for å få til å lade en elbil. Vi er på vei over i en fase hvor mange flere enn entusiastene skal ha elbil. Da må lading være minst like enkelt som det er å fylle bensin eller diesel, sier hun.

- Her har ladeoperatørene en lang vei å gå, og bransjen skriker etter mer regulering: Oppetid på laderne, tydelig prising, at det er pris for levert strøm og ikke for tiden du lader, at det finnes tak over laderne og toaletter og bøtter for vindusvask i nærheten, sier hun.
Stortinget har bedt regjeringen lage en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022, der man skal se på alt fra flere ladestasjoner til enklere prising og betaling.
Også Elbil24 har hatt flere artikler om tematikken den siste tiden, og har også snakket med bransjen om noen av utfordringene folk møter på ladestasjonene. Det er for eksempel ikke mulig å betale med kort noe sted, slik du kan stort sett i alle andre sammenhenger.

Tesla åpner for andre: Gode nyheter for elbileiere flest
- Vi ser hele tiden på løsninger for betaling, inkludert gjennom kortterminal. Det er noen kunder som ønsker dette, men det har imidlertid skjedd og skjer så mye på betalingsfronten for tiden, at det etter vår mening vil være å ta et skritt tilbake, sa kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Torvaldsen, til Elbil24 i forbindelse med en av sakene.
Hun la til at de indirekte tilbyr kortbetaling via et online grensesnitt på mobilen, som verken krever app eller forhåndsregistrering.
Også daglig leder Ole Henrik Hannisdahl hos Mer, har overfor Elbil24 innrømmet at bransjen har noen utfordringer som må løses.
- Vi ser ofte at folk bruker lang tid på ladestasjonen før de kommer i gang med selve ladingen. Vi jobber målrettet for å forbedre brukeropplevelsen slik at kunden opplever færre frustrasjoner i framtida, uttalte han i forbindelse med en sak om at mange hurtiglader feil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.