Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Hørt om bilprodusenten Seres? Om ikke, så ikke fortvil. Seres er ukjent for de fleste, og er et ganske ungt bilmerke. Det som gjør den interessant er to ting. Det ene er at merket har fått en norsk importør, det andre er at de kommer med en ny elbil på markedet allerede i 2021 – også i Norge.
Og hvorfor skulle denne være av interesse, tenker du kanskje.
Vel, en av de to grunnleggeren av Tesla, Mark Eberhard, har også grunnlagt Seres. Eberhard forsvant ut av Tesla i 2007, og i et par år var han også innom VW. Selv er han nå også ute av selskapet som er opphavet til Seres, etter at kineserne kjøpte det. Filosofien i bunnen ligger likevel igjen.

Disse 40 elbilene kommer i 2021
Sportslig SUV
Den første modellen vi får se fra Seres er modellen SF5 EV. Det er en bil som sikter rett i kjernen av et knippe storselgere her til lands, med Jaguar i-Pace, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og naturligvis Tesla Model X.
Innvendig har den en oppreist skjerm, og skjermbildene vi har sett minner unektelig veldig om det vi kjenner fra Tesla.
SF5 EV har en form som en coupé, og ligner sånn sett mest på Audi e-tron Sportback. Den offisielle rekkevidden er ventet å lande et sted rundt 45 mil etter WLTP-standarden, men er foreløpig ikke testet etter denne målenormen. Etter den utgåtte NEDC-normen oppgir Seres at den klarer 525 kilometer.

Tesla blir kina-bil
Ingen sinke
Batteriet er på 90 kWh, og er satt sammen av samme type 2170-celler som sitter i blant annet Tesla Model 3. Her er de væskekjølt, og Seres lover svært god temperaturkontroll.
Ytelsene er det ingen ting i veien med, for med 694 hestekrefter fra 1.040 Nm går sprinten til 100 km/t unna på 3,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt å være 250 km/t.
TIl sammenligning, disse tallene matcher Audi RS e-tron GT og flere av Porsche Taycan modellene.
Det skal også lages en tilsvarende modell som har rekkeviddeforlenger, altså en bensinmotor som genererer strøm som lader batteriet mens man kjører. Hvorvidt denne kommer på det norske markedet gjenstår å se.
Lad en elbil fra elbilen
Den rene elbilen vil ha en ombordlader (AC-lading) på 10 kW, mens den støtter 100 kW hurtiglading (DC). Sistnevnte håper vi er en foreløpig indikasjon, for 100 kW hurtiglading er i det lavere sjiktet for en bil i denne klassen. Det er fortsatt et år igjen til bilen er på markedet, så la oss håpe Seres øker til 150 kW innen den tid.
En av funksjonene som gjør bilen spesiell er at den støtter V2V-lading (vehicle to vehicle). Det betyr altså at du kan lade en annen elbil fra en Seres SF5. Da overfører den energi rett fra batteriet og over til den andre bilen med opptil 40 kW effekt. Dette er uansett ment som en nødløsning, på samme måte som en reservekanne for bensin- og dieselbiler.
Vi kjenner per i dag ikke til at dette lar seg gjøre med noen annen elbil på markedet i dag.

BYD Tang - kinabilen du gjerne vil ha
Kommer før sommeren
Det er Gill Gruppen som skal importere Seres, i tillegg til Subaru, SsangYong, DFSK og MG. Sistnevnte har sparket hardt fra seg i det norske markedet med modellen MG ZS EV, en bil som blant annet var oktobers fjerde mest registrerte bil i Norge.
Seres SF5 går i produksjon i disse dager, og en gang før sommeren regner importøren med at de første bilene kan leveres til norske kunder, om det ikke dukker opp store skjær i sjøen.
Bilene vil naturligvis få garanti på nivå med de øvrige bilene på markedet. Det betyr 5 år for bilen, og 8 år /160.000 kilometer for batteriet.
Også prisbildet skal være konkurransedyktig, selv om importøren foreløpig ikke har fastsatt prisene enda.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.