Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Elbil-alderen har åpnet for helt nye aktører enn de tradisjonelle traverne i bilindustrien. Se bare hva som har kommet fra Kina de siste par årene, samt Sony, Huawei og Xiaomi - alle store teknologibedrifter som ønsker sin del av elbil-pakka.

Slik skal de revolusjonere elbil-markedet
Og så må vi heller ikke glemme at verdens viktigste bilprodusent i 2023, var knapt en bøtteknott for bare ti år siden.
Nytt, europeisk bilmerke
Stadig dukker det opp nye merkevarer på elbilfronten, og siste tilskudd er Izera. Bak bilmerket står ElectroMobility Poland, og da har du sikkert gjettet at elbilen er polsk.
Polen er kanskje ikke et land man tenker på når det kommer til bilproduksjon, men landet har en viss tradisjon - selv om det begynner å bli en stund siden FSO Polonez og Polski Fiat rullet rundt på veiene. Ja, til og med i Norge var det et visst salg av disse bilene for 40-50 år siden.
Izera er imidlertid noe helt annet - men også dette skal være et «folkemerke» lover ElectroMobility. Vi snakker altså om biler som byr på det viktigste man trenger, OK rekkevidde og til en grei pris.
Fortsetter etter videoen
Blir Volvo-slektning
Nå starter heller ikke denne produsenten med blanke ark. Bilene skal utvikles i samarbeid med ikke ukjente Geely, som blant annet står bak Volvo og Polestar. Bilen skal bygges på SEA-arkitekturen, som den deler med blant annet Smart #1, Lotus og Zeekr, skriver Bilnorge.
Motivasjonen fra Geely skal være at de ønsker å ta en posisjon i det sentraleuropeiske bilmarkedet, for også her blir elektrifiseringen svært viktig i årene som kommer. I så måte er et samarbeid med polakkene kjærkomment. Men bilene skal produseres i Polen under ElectroMobilitys vinger, og blir dermed å regne som polske biler.
Først ut er en SUV, men også en hatchback og stasjonsvogn er på planen. SUV-en er ventet lansert i 2024, men foreløpig er det svært lite informasjon å hente - annet enn at bilen skal ha en rekkevidde på rundt 400 kilometer mellom hver fullading.
Her ser du bilder av SUV-en og hatchback-en:
Designen (eksteriør og interiør) har de fått hjelp til av blant andre Pininfarina. Vi synes ikke bilene ser ille ut i det hele tatt, så det blir spennende å følge Izera videre. Elbil24 kommer naturligvis med mer informasjon så snart vi har den.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.