Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nok en kineser, tenker du kanskje når du ser bildene av den denne doningen. Når du hører navnet blir antagelig opphavet enda sikrere, men nei da.
Hopium Máchina Vision er så fransk som den kan være, og det er nok langt fra tilfeldig at den ble vist frem under bilemessen i Paris, som startet denne uken.
Du tenker kanskje også at dette er en elbil, som omrent alt annet nytt som dukker opp. Men nei, da. Den er ikke en elbil i den forstand vi forbinder med elbiler, med batterier og greier. Nei, Hopium Máchina er en hydrogendrevet bil, og er dermed på sett og vis en elbil, men ikke med batterier som hovedbærer for energien den skal rulle rundt på.
Her fyller du hydrogen på tanker, men den har også et batteri som mellomlager for regenerert bremseenergi, og for lagring av energi til du virkelig trenger ekstra krefter og trykker på gasspedalen – eller hydrogenpedalen, om du vil.

Fra kjente miljøer
Bilen stod utstilt alene på en diger stand på bilmessen, og de som entret standen fikk samtidig en summende lyd servert i ørene. Ble du for lenge, hang denne summingen igjen i evigheter. Men en ting skal Hopium Vision ha, for den var for veldig mange den aller flotteste skapningen på hele messen. Men trenger vi den?
Å, ja, fortelles det fra Hopium. De prøver nemlig å skape en dialog mellom teknologien, naturen og mennesket. Det skal gjøre bilen til et sted å leve i harmoni med omgivelsene.
Nok om floskler, men her har de gjort en fantastisk jobb med designen. Det kan skyldes at bilen er lang. Da er det lettere å skape et smakfullt design, og det er forresten Felix Godard som har designet den. Det sier deg kanskje ikke så mye, men om jeg sier Lucid, så ser du kanskje for deg modellen Lucid Air?
Godard var før dette en tur innom Tesla i tre år, etter først tre år i Porsche, så jo, da. Felix Godard har absolutt erfaring, også fra den øverste hyllen av bilmerker.
Velger hydrogen
Hopium har dessverre ikke mange detaljer å dele om drivlinjen, annet enn at de bedyrer at hydrogen er fremtiden, og da med brenselcelle-teknologi. På en bil som er såpass stor som dette kan de ha et lite poeng, i hvert fall om bilen skal være særlig kjørbar i tillegg.
Med batterier ville den blitt svært så tung, i hvert fall med dagens teknologi, og når man kjøper en bil som dette, så er det for å kjøre lenge og langt.
Slik den nå er konstruert vil den veie under to tonn, hvilket er lavt etter dagens målestokk. Tankene er her lagt som batteriene i en elbil, mellom akslingene midt under bilen.
Inntil 99 mil pr fylling
Hopium er fortsatt svært reserverte med tanke på deling av spesifikasjoner, men lover en bil med et nydelig design som kan ta deg hele 99 mil på en fylling, og etter kun tre minutters fylling har du fulle tanker og er klar for nye 99 mil.
Vel, det er hvis du ikke faller for fristelsen til å bruke alle de 500 hestekreftene på en gang veldig ofte. I så tilfelle når du antagelig toppfarten på 228 km/t ganske raskt.

Drømmebilen skulle egentlig komme hit i sommer. Slik gikk det ikke
Kan reserveres nå
Uansett: Du kan reservere bilen allerede nå, og må da betale inn et reservasjonsbeløp på 656 Euro, et tall som refererer til den atomiske bølgelengden for hydrogen.
Selve bilen må du blø litt til for, ettersom den rimeligste utgaven - som vi foreløpig vet svært lite om - starter på 120.000 Euro.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.