Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
De siste årene har det blitt mer og mer vanlig at biler kan oppgraderes med nye funksjoner, lenge etter at eierne har kjøpt dem. Ofte er det nok med en programvareoppdatering, og vi har sett eksempler på alt fra nye funksjoner i infotainmentsystemet, til raskere lading og høyere ytelse.
Det hender også at det kommer på plass nye godkjenninger som gjør at bilene får utvidede bruksområder, og det er nettopp det som har skjedd med populære Ford Mustang Mach-E.

Dette koster bilturen: - Vanvittige forskjeller
Økt hengervekt og endelig taklast
Først ble maksimal tillatt hengervekt økt fra 750 til 1000 kilo i mai, både på nye og eksisterende biler - og nå har vi nettopp fått bekreftelse fra Ford om at samtlige biler av modellen har fått godkjent taklast på inntil 75 kilo. Tidligere har det ikke vært lov med taklast, noe som har blitt trukket fram som et ankepunkt mot modellen.
Dermed kan man ha både skiboks og frakte kano og andre lange gjenstander på taket på familie-elbilen, som så langt er registrert i mer enn 8000 eksemplarer i Norge.
– Vi vet at mange har ønsket å ha taklast på sin Mustang Mach-E, til bruk for alt fra skiboks, skistativ til annet fritidsutstyr som kajakker og sykler. Derfor har vi jobbet hardt for å få den godkjent for taklast, og er veldig glade for å kunne meddele at vi nå har lyktes med dette, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ny, stor el-SUV avslørt i Norge
Panoramatak begrenser noe
For de bilene som er utstyrt med panoramatak, er maksvekten satt til 65 kilo, mens alle andre har fått maksvekt på 75 kilo.
Det kreves ingen fysiske endringer på bilen, men det vil komme en oppdatering til den elektroniske instruksjonsboken der endringene blir dokumentert. Dette vil skje gjennom fremtidige OTA (over the air)-oppdateringer av programvaren i bilen.
Ford opplyser at dersom man ønsker å benytte taklast før instruksjonsboken er oppdatert, kan ta kontakt med forhandler som kostnadsfritt vil utstede fysisk dokumentasjon for godkjent taklast.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.