Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Kinesiske Hongqi har gjort seg bemerket i Norge med modellen E-HS9 - en SUV som tidlig måtte tåle Rolls Royce-sammenlikninger for sitt utseende.
Siden debuten på norske veier i fjor har det blitt registrert 1433 nye eksemplarer av den robuste elbilen. Interessen for modellen har vært stor, for nettopp utseendet gjør dette til en bil de fleste enten liker eller misliker.
Nå har Hongqi sluppet bilder av det som ligger an til å bli deres neste elektriske SUV, og det er grunn til å like detaljene som kommer frem.

TEST: Hongqi E-HS9 møter rivaelene Nio ES8 og Byd Tang i stor test
Batteribytte
Modellen får CATLs nyeste batteriteknikk Qilin, som lover høyere energitetthet og raskere lading.
I tillegg skal det være mulig å bytte ut batteriet i stedet for å lade på tradisjonelt vi. Dette kjenner vi godt fra Nio, som har etablert seg med batteribyttestasjoner i Norge.
Nio-kunder trenger ikke å betale for batteriet og sparer inntil 160.000 kroner på kjøpesummen. I stedet kan kundene betale en månedlig sum for å bytte et utladet batteri med et fulladet batteri når enn det trengs. Eller batterileie, som Nio kaller det.
Det er foreløpig ikke kjent om også Hongqi planlegger denne tjenesten, men det er vel en del som tyder på det.

Nio vil tilby batteribytte for alle
Imponerende lading
Konseptbilen til Hongqi har fått navnet Hongqi New Energi E202 og er en stor og luksuriøs SUV som skal bygges på den nye elbilplattformen FME. En av fordelene med plattformen er at bilen vil bygges med mulighet for firehjulsstyring.
Elbilene som bygges på denne plattformen får en akselavstand på mellom 2700 og 3450 millimeter, men det foreligger foreløpig ingen opplysninger om bilens mål og dimensjoner. Bilder av bilen kan du imidlertid se her:
30 mil på 5 minutter lading
Det som derimot er klart, er at Hongqi legger opp til rask lading gjennom 800V-arkitektur. Ifølge Hongqi skal det være mulig å fylle opp modellen med energi tilsvarende 30 mil rekkevidde gjennom fem minutters lynlading.
I tillegg skal Hongqi New Energy E202 være mottakelig for 22 kW trådløs lading. Ikke dumt - Elbil24 har tidligere skrevet om ladekabelen som snart kan være historie.

Derfor bør du tenke deg om før du velger tohjulsdrift
Dropper sidespeilene
All den tid Hongqis nye konseptbil er en stor SUV, er det vel ingen overraskelse at den kommer med firehjulsdrift. Men det gjør den altså, noe som naturligvis er viktig for mange nordmenn.
Hongqi New Energy E202 kommer med autonom kjøring. Taket på bilen vil være utstyrt med en LiDAR for å støtte det autonome kjøresystemet.
LiDAR står for «laser imaging, detection, and ranging» og er en optisk fjernmålingsteknikk som benyttes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon. Dette er viktig for sikkerheten ved autonom kjøring.
Det er ikke kommet informasjon om interiøret i Hongqi New Energy E202, men utvendig vil bilen være utstyrt med kameraer i stedet for sidespeil.
- Hongqi-konkurrenten BYD leker seg med spennende teknologi:
Til Norge?
Hongqi New Energi E202 vil trolig havne i Norge. Nettstedet CarNewsChina skriver at den kinesiske modellen vil bli tilgjengelig i europeiske land som Norge, Sverige, Tyskland og Frankrike.
New Energy er navnet på Hongqis nye produktserie bestående av 15 elbiler, inkludert sedaner, SUVer og MPVs.
Ifølge Altomelbil.se har Hongqi planer om å avduke New Energy E202 mot slutten av året, for deretter å lasere modellen i 2024.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.