Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Snart vil norske forhandlere stå klare til å ta imot bestillinger av nye BMW iX2, som selskapet planlegger å lansere i mars neste år.
Bilen skal produseres i Regensburg i Tyskland, og deler da samme produksjonslinje som den eksisterende iX1-modellen.

Audis billigste vs BMWs billigste: Duellen ingen vil tape
X6-aner
Formfaktoren kan i stor grad minne om BMWs eldre X6-modell, som i 2008 var den første premium SUV-en med en coupélignende silhuett.
I så måte skiller bilen seg markant fra iX1, som har en mer tradisjonell SUV-formfaktor.

Sammenlignet med BMWs X2-modell, har iX2 blitt både lengre, bredere og høyere. Med en lengde på 455 centimeter har bilen strukket seg 19 centimeter fra X2, og den er 184,5 cm bred og 159 cm høy. iX2 er dermed 5 cm lengre enn iX1.
iX2 byr på et forholdsvis romslig bagasjerom på 525 liter, versus 490 liter på iX1, men med nedfelte bakseter er det mer plass i sistnevnte. Begge kan trekke henger på inntil 1200 kilo.
xDrive30
iX2 kommer først i en xDrive30-utgave, altså med firehjulstrekk, som x-en indikerer. De to motorene yter totalt 313 hk med dreiemoment på 494 Nm og skal klare 0–100-sprinten på 5,6 sekunder.
Avhengig av utstyrsnivå skal bilen klare inntil 449 km etter WLTP-standarden, med et oppgitt forbruk ned mot 1,63 kWh per mil. BMW byr også på en ny «Max range»-funksjon som skal kunne øke rekkevidden med inntil 25 prosent ved behov – da mot mindre kraft fra motoren og uten enkelte komfortfunksjoner.

Batteriet har en oppgitt kapasitet på 64,7 kWh, og bilen skal kunne ta imot 130 kW på en hurtiglader, som skal gi en 10–80-økt på 29 minutter. Den er, i likhet med BMW i5, Plug&Charge-kompatibel, der du på kompatible ladere da bare kan plugge i ladekabelen uten noe mikkmakk med hverken apper eller ladebrikker.

17 nominerte: Stem på Årets Bil 2024
For å lade raskere på veien, kan du starte forvarming av batteriet både manuelt eller ved å taste inn en ladestasjon i bilens navigasjonssystem.
Når du lader den hjemme er ombordladeren på 11 kW, men som ekstrautstyr kan du også få 22 kW-ombordlader. Da kan du med andre ord klatre rundt 30 prosent på en time.
Rett over 500.000
iX2 får en startpris på 520.000 kroner pluss leveringsomkostninger og får, tradisjon tro for BMW, tre utstyrsnivåer:
- Charged (544.900 inkl levering)
- Charged Plus (579.900 inkl levering)
- Fully Charged (619.900 inkl levering)
Det er også mulig å legge på mer ekstrautstyr enn det du får med i disse pakkene – blant annet tilbys panoramasoltak.
Vi får nok en nærmere titt på iX2 når den skal vises på Tokyo Mobility Show om to uker, der Elbil24 vil være til stede.
BMW opplyser samtidig om at iX2 xDrive30 får selskap av en annen variant til sommeren. Det kan brått være en rimeligere, tohjulsdrevet variant.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.