BYD Song L

Ny modell har lavere pris og større plass enn norges­favoritten

Kan gi Tesla kamp om kundene.

Nye BYD Song L er tilgjengelig i med to ulike batteristørrelser og kan fås både som bakhjuls- og firehjulsdreven. Foto: BYD.
Nye BYD Song L er tilgjengelig i med to ulike batteristørrelser og kan fås både som bakhjuls- og firehjulsdreven. Foto: BYD. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Den spennende nykommeren BYD Song L er til salgs for om lag 340.000 kroner i Kina. Modellen er høyaktuell for Norge og kan bli et populært tilskudd om den triller over landegrensene i 2024.

I lang tid har Tesla dominert markedet i Norge. Både i 2022 og nå i 2023 er det familie-SUV-en Model Y som har knust all motstand på bestselgerlistene. Tidligere var det det Model 3 som tronet øverst.

I disse dager er det mange som har tatt drastiske prisgrep i et forsøk på å kutte ned forspranget til Tesla og tilrive seg kunder. Elbil24 har satt fokus på den voldsomme priskrigen med blant annet denne artikkelen:

God plass

Økonomi er den viktigste faktoren for veldig mange som skal kjøpe seg ny elbil. Derfor er det veldig interessant når det kommer nye modeller med gunstige priser. Akkurat nå kan det se ut til at nykommeren BYD Song L kan bli et slikt tilfelle.

Modellen har altså en startpris i Kina på om lag 340.000 kroner. Tesla Model Y koster til sammenlikning fra 406.000 kroner.

Og det er veldig interessant å sammenlikne disse modellene. Begge er SUV-er med skrånende taklinje, gjerne kalt coupé-SUV.

Model Y har blitt det mest populære valget i Norge, blant annet på grunn av den gode plassen. Interessant nok er nye BYD Song L 8,9 centimeter lengre og også litt bredere. Det bør bety at du får enda litt bedre plass i BYDs nye Model Y-konkurrent.

  • Er du ikke på utkikk etter SUV, kan kanskje nye Model 3 være noe for deg. Her blir den avduket:
Vi har fått vår første kikk på Tesla Model 3. Her kan du se bilen både inn- og utvendig. Vis mer

Bakhjulsdrift og firehjulsdrift

Det er foreløpig ikke bekreftet at BYD Song L kommer til Norge, men BYD har for lengst etablert seg i Norge og det vil overraske stort om denne modellen ikke føyer seg inn i modellutvalget her til lands. BYD-importøren RSA bekrefter også til Broom at BYD Song L er høyaktuell for det norske markedet.

Modellen bygges på e-Platform 3.0 i likhet med BYD Atto 3, BYD Dolphin og BYD Seal. Song L er tilgjengelig med to ulike batteristørrelser (71 og 87 kWh) og kan kjøpes enten med én motor og bakhjulsdrift eller to motorer og firehjulsdrift. Dette er også tilfellet for Model Y.

Song L med bakhjulsdrift kommer med en effekt på 310 hestekrefter, mens den firehjulsdrevne utgaven får 510 hestekrefter. Topphastigheten oppgis til 200 km/t og toppmodellen får en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Lang rekkevidde

Er du spent på rekkevidden, kan vi fortelle at den oppgis å være på inntil 662 kilometer, men da etter den kinesiske målemetoden CLTC. Denne er snillere enn den europeiske WLTP-metoden, så vi må nok ned under 60 mil og kanskje nærmere 55 mil for å finne en realistisk rekkevidde.

Dette er uansett veldig bra for en rimelig familie-SUV. Til sammenlikning har Tesla Model Y Long Range med 19-tommere en oppgitt rekkevidde på 56,5 mil.

På innsiden av BYD Song L finner du en stor skjerm på 15,6 tommer. Du finner også et kjøredisplay foran rattet og head up-display i frontruta, noe som ikke er tilgjengelig i Model Y.

Dette er BYDs modeller i Norge

BYD er blant verdens største produsenter av elbiler og er allerede godt etablert i Norge. Den større SUV-en Tang er registrert i over 3200 eksemplarer her til lands og gikk seirende ut av Elbil24s trippeltest mot Hongqi E-HS9 og Nio ES8.

BYD Tang er ikke alene om å imponere. Også Han bet veldig godt fra seg da vi lot den måle krefter mot to konkurrenter i vinterkulda.

Sedanen BYD Han (til venstre) er blant BYDs modeller i Norge. Her sammen med Xpeng P7 og Nio ET7.
Sedanen BYD Han (til venstre) er blant BYDs modeller i Norge. Her sammen med Xpeng P7 og Nio ET7. Vis mer

Den kompakte SUV-en BYD Atto 3 har vært i Norge i et års tid nå. Elbil24 har tidligere omtalt modellen som «blant årets mest spennende nyheter».

BYD vokser fort og solgte over 150.000 elbiler i oktober. Nå jobber de også med å etablere en fabrikk i Europa.

Nå er det bare å vente på endelig bekreftelse på om BYD Song L kommer til Norge. Det blir veldig spennende å se hva en eventuell pris blir. 340.000 kroner i Kina er ingen garanti for at vi ser liknende priser her i Norge, men det er ikke utenkelig at vi kan få en ny, god pakke til under 400.000 kroner.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.