Audi activesphere:

Ny Norges-modell fra Audi

Dette er bilen du ikke visste at du hadde lyst på, men her er den.

Designskisse: Audi
Designskisse: Audi Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Audi deltar som kjent i Dakar-rallyet med en ganske så frisk doning. Tenk om vi kunne fått noe sånt – selvfølgelig en smule nedtonet – men som var ment for gatebruk? Vel, det er kanskje litt mye forlangt, men nå viser Audi frem noe som ikke er langt unna ønskedrømmen.

Audi activesphere vil være nær noe vi får se resultater av i fremtiden, og den har elementer som nordmenn garantert vil sette pris på.

TILBAKETRUKKET: Rattet er der, men for anledningen tilbaketrukket.
TILBAKETRUKKET: Rattet er der, men for anledningen tilbaketrukket. Vis mer

Jo da, dette er en typisk konseptbil, og bilen er den fjerde i rekken av såkalte Sphere-biler, som er Audis rekke av konseptbiler. Activesphere er likevel den av de fire som kanskje treffer det norske markedet mest og best.

Kan gjøres om til pickup

Ja, elektrisk må det være. I tillegg må den ha firehjulsdrift, og Activesphere innfrir på begge disse punktene. Det som derimot gjør den spesiell er at den kan omvandles fra å være en Coupé til å bli en slags pickup. Dette gjøres bare i løpet av sekunder, og den får et slags lasterom helt bakerst der du kan få plass til et par sykler, eller et lass med forskjellige ski, om du vil.

Nå skal det antagelig sies at sistnevnte var et stykke ned på lista, ettersom bilen har fått sin form og funksjon ved Audi Design Studio i Malibu, rett nord for Los Angeles.

Der er kanskje ikke ski høyt opp på prioriteringslista, men er det plass til sykler, så er det også plass til ski. Derfor er det også laget et eget skistativ til den, som plasserer skiene midt i selve takkonstruksjonen. At bilen her er laget som en crossover vitner bare om at de sikter inn mot et marked for biler som skal kunne brukes, er sportslige samtidig som de kan anvendes til mye, og de har valgt å legge god teknologi i bunnen.

Har du sett nye Audi A6 Avant?

STOR NYHET: Elbil24 var til stede under verdenspremieren for den nær-ferdige bilen. Video: Steinar A Danielsen Vis mer

Premium

Audi activesphere er bygget på PPE-plattformen som først og fremt Audi og Porsche skal dele. Den er rett og slett dedikert premium-merkene i VW-familien. Denne plattformen vil være pakket med teknologi som hører de dyrere bilene til, noe vi også ser på spesifikasjonene.

For rekkevidden skal eksempelvis strekke seg over 600-kilometers merket, til tross for blant annet 22-toms hjul som standard. Dette vet vi av erfaring er noe som trekker forbruket opp.

Bilen er heller ikke liten, så det er mye masse som skal forflyttes.

For med en lengde på 4,98 meter, kommer den seg akkurat under 5-meters merket. Bredden er 2,07 meter, og høyden er 1,6 meter.

Selve kroppen på bilen er likevel ganske lav, for inkludert i totalhøyden er også bakkeklaringen på 20,8 centimeter inkludert. Denne kan i tillegg økes med inntil 4 centimeter takket være luftfjærene, og da snakker vi om virkelig god bakkeklaring.

Nå skal det sies at oppblåste luftfjærer blir stive som stokker, så det er først og fremst ment som en nødløsning for å komme seg frem, og ikke noe som er egnet å kjøre med utover dette.

Designskisse: Audi
Designskisse: Audi Vis mer

Med et hjul i nær sagt hvert hjørne får bilen også gode egenskaper for å komme seg frem i terrenget, og til offroad-entusiasten kan det nevnes at angrepsvinkelen foran er 18,9 grader, mens den bak er 28,1 grader.

Ettersom karosseriformen heller mer mot en coupé eller hatchback, så velger Audi å kalle den «active Sportback» fremfor den nå aldrende betegnelsen Allroad.

At bilen er laget på PPE-plattformen forteller også at den kan lades opp igjen med 800-volts teknologi, og 270 kW ladeeffekt på det meste. Batteriet skal være på rundt 100 kWh, og de to motorene skal samlet gi en effekt på 442 hestekrefter fra et dreiemoment på 720 Newtonmeter.

Det futuristiske

Enhver konseptbil med respekt for seg selv har naturligvis noe futurisk ved seg. Activsphere har definitivt dette ved at du kan gjøre om en coupé til en slags pickup. Men det stopper ikke der, for Audi vil gjerne også vise oss bilens indre.

Her har de for første gang et system som virkelig er ment å kunne leveres med selvkjøring på nivå fire, som for første gang viser et faktisk system der ratt og rattstamme blir trukket tilbake av en grunn.

Vi har hørt om slike funksjoner, nærmest som eventyr de siste ti årene, men nå er vi der snart. De første bilene med selvkjøring på nivå 3 er jo allerede ute på veiene (Mercedes-Benz EQS), så nivå fire er bare neste trinn.

KOMMER: Slike virtuelle knapper vil definitivt komme på markedet, forteller Christina Huber, ansvarlig for brukergrensesnitt hos Audi. Foto: Audi
KOMMER: Slike virtuelle knapper vil definitivt komme på markedet, forteller Christina Huber, ansvarlig for brukergrensesnitt hos Audi. Foto: Audi Vis mer

Dette gjør også at andre og nye løsninger dukker opp. Christina Huber har ansvaret for brukergrensesnitt og brukeropplevelsene for de nye konseptbilene hos Audi. Hun forteller at de også akter å komme med virtuelle brytere og knapper i fremtiden. Dette viste hun frem i en demo for blant andre Elbil24, og da vi spør om dette er noe som faktisk kommer, så var svaret: Absolutt!

Skjermbaserte knapper vil med andre ord være et forbigående tema, i hvert fall i likes stor grad, og i hvert fall hos Audi, Porsche og de andre merkene innad i VW-gruppen.

Static photo, Colour: Arctic Teal
Static photo, Colour: Arctic Teal Vis mer

De jobber som kjent parallelt med hverandre. De spiser stort sett det samme til middag i den samme kantina, for å si det på den måten. Det er de samme ingrediensene som definerer menyen, også i bilene.

Fleksibel og smart

Utover dette viste naturligvis Audi frem hvor fleksibel innredningen var, og hvordan de omvandlet coupé-modellen til pickup. Dette ved at bakruten kunne trekkes ned i en lem som deretter ble lagt ned, og at planet på den måten åpenbarte seg.

Hvordan dette vil se ut i en fremtidig produksjonsmodel gjenstår å se, men vi håper absolutt det kommer. Audi activesphere er nemlig den mest interessante av alle sphere-konseptene, slik vi ser det, og Audi hinter om at denne skal sikte seg inn på lansering en gang i 2026.

Vi vet fra før at VW-gruppen skal starte innrulling av faststoff-batterier rundt disse tider, men ingeniørene ble ordknappe da vi spurte om disse vil være aktuelle for produksjonsutgaven av activesphere. Helt ærlig, så har vi ingen tro på det selv heller, ettersom det først i 2028 er ventet at bruk av slike batterier vil ta av.

Det betyr ikke at activesphere ikke er interessant av den grunn. Med god rekkevidde, god ladefart og stort bruksområde er vi sikre på at en sivil utgave av Dakar-raceren vil være en tøff hytteracer mang en nordmann – og kvinne – vil trives i til og fra hytta i helgene.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.