Peugeot 408:

Ny og lekker Peugeot lansert - med detaljer som bør friste nordmenn

Lover hengerfeste, taklast og god bakkeklaring. Og ja, den kommer som fullverdig elbil.

FAVORITTEN: Dette er favorittvinkelen, fortalte designsjefen oss da han viste oss bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk
FAVORITTEN: Dette er favorittvinkelen, fortalte designsjefen oss da han viste oss bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Først lanserte de Pugeot e-208 og e-2008. Deretter kunne Elbil24 avsløre at de også skal lansere e-308, en fullelektrisk utgave av 308 som i disse tider er på vei inn i markedet som ladbar hybrid. Men det stopper ikke der.

Nå kan vi avsløre Peugeot e-408, en bil som kommer på markedet i 2024, og vi har allerede sett den.

Ladbar hybrid først ut

Nyheten kom frem under et arrangement for jurymedlemmene i den europeiske organisasjonen Car of the Year, der undertegnede er den norske representanten.

Peugeot 408 kommer først som ladbare hybrider, modeller som kunne vært interessante for Norge, hadde det ikke vært for at opp mot ni av ti solgte biler i Norge nå er fullelektriske.

Importøren må derfor smøre seg med tålmodighet og vente på elbilen før det blir sving i sakene, men de skal også lansere hybridene. Disse kommer på markedet allerede i andre kvartal neste år.

GOD BAKKEKLARING: På hele 18,9 centimeter. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD BAKKEKLARING: På hele 18,9 centimeter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mellom 508 og 3008

Med 408 følger Peugeot den tradisjonelle modellrekken. Da ligger det i kortene at 408 blir en større bil enn 308, og havner dermed i det såkalte d-segmentet.

Bilen blir 4,69 meter lang, 1,85 meter bred, og ha en høyde på 1,48 meter. Akselavstanden vil være 2,79 meter.

Men selv om bilen bare er 1,48 meter høy vil den likevel ha en bakkeklaring på hele 18,9 centimeter, noe som hinter om at det er et ganske så slanket karosseri.

Vi må derfor kunne kalle den en typisk crossover, selv om vi vet at den ikke kommer med firehjulsdrift. Arkitekturen er myntet på forhjulsdrift, også for de ladbare hybridene, som lett kunne hatt en elmotor bak som hjelpemotor.

Heller ikke elbilen vil bli firehjulsdreven, om vi skal tyde de første signalene fra ingeniørene.

Når det gjelder designen utvendig er den typisk for Peugeot, i det minste i fronten. Den lavtliggende hekken gir bilen et inntrykk av være en Coupé, og våre minner går tilbake til Audi 100 Coupé, men naturligvis med et langt mer moderne uttrykk, anno 2022 enn så langt.

Så gjenstår det å se om noe blir endret før dens lansering.

Ny og lekker Peugeot lansert - med detaljer som bør friste nordmenn

God plass

Innvendig viderefører Peugeot filosofien rundt i-Cockpit, der de setter inn et lite ratt som er flatet av på toppen. Dette gir god plass og innsyn til instrumentene som er plassert over rattet, slik vi kjenner det fra de øvrige bilene med i-Cockpit.

Det fungerer svært godt, og det lille rattet gir en direkte følelse med både hjul og veibane.

Instrumentene foran rattet vises på en 10-toms skjerm, i tillegg til den sentermonterte skjermen i midtkonsollen.

God plass

Tradisjonen tro, er også 408 utstyrt med stereoutstyr fra franske Focal, selv om vi ikke skal forvente at dette er å finne på innstegsversjonene.

I forsetene er det sjelden det er trangt på noen biler, men her har vi å gjøre med en bil som er såpass stor at det også er god plass for dem som sitter i baksetet – også voksne.

Bakenfor der finner vi et bagasjerom på 440 liter, alternativt 1200 liter når seteryggene er lagt ned. For å legge ned disse har du håndtak til å utløse bakseteryggene fra bagasjerommet. De ladbare hybridene vil ha et marginalt mindre bagasjerom, noe vi også kan forvente er tilfellet med elbilen, når den kommer.

Og bare så det er sagt, bilen kan få hengerfeste, og den kan ta taklast.

6 farger

To av utstyrsversjonene blir Allure og GT. Førstnevnte vil ha 17-toms hjul som standard og automatisk dimming av langlys. Den vil også ha autobrems som sikkerhetsfunksjon.

I tillegg til det som måtte finnes standard, vil Peugeot også tilby utstyrspakker. Hvordan dette vil se ut i Norge avhenger av de valg importøren gjør for å markedstilpasse bilen best mulig i Norge.

Det er nemlig mye å ta av, som Night Vision, massasjeseter med 10-veis justering, og mye mer.

Utstyrsversjonen GT har 19 toms hjul, LED Matrix hovedlys, Alcantara seter og aluminiumsdekor. I tillegg får den elektrisk bakluke og fotsensor.

Den får også Drive Assist, inkludert adaptiv fartsholder med stop&go funksjon. Soltak og 20-toms hjul står på listen over tilbehør. Bilen på bildene har forøvrig 20-tommerne montert.

Hvor langt, og hvor lenge?

Foreløpig vet vi få detaljer om den elektriske utgaven, men vet at de to ladbare hybridene blir på 180 og 225 hestekrefter. Alle motoriseringer vil også leveres med automatgir, og kun det.

Den elektriske utgaven må vi forvente kommer med samme batteripakke og drivlinje som i e-308. Dette har en kapasitet på 54 kWh brutto, antatt rundt 50 kWh netto anvendelig kapasitet.

Vel vitende om størrelsen på 408 må vi anta at Peugeot også går svanger med en større batteripakke, eksempelvis løsningen på i overkant av 70 kWh, som de allerede har i lagerhyllene fra før.

Dette er rett og slett å håpe fordi 54 kWh i en bil som dette unektelig virker i minste laget.

Peugeot e-308 er oppgitt å få en rekkevidde på rundt 40 mil med batteriet på 54 kWh, og lite ligger til grunn for at e-408 vil klare noe mer med tilsvarende batteri, tross en luftmotstand og Cd-verdi på 0,28.

Nå skal det legges til at vi med dette bare antar, ettersom Peugeot ikke har ønsket å dele informasjon om elbilen. Ikke enda.

Foreløpig har vi heller ingen priser å dele, så følg med videre. Vi kommer tilbake med mer info så snart det foreligger.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.