Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Den kinesiske elbilprodusenten Xpeng er klar for å lansere sin fjerde modell i Norge. Modellen er en coupé-SUV og har fått navnet G6 i Kina.
Foreløpig er det ikke kjent om modellen faktisk får dette navnet i Norge, eller om Xpeng her kommer opp med et annet navn.
Det som derimot er sikkert er at bilen er planlagt å ankomme Norge sommeren 2024, og at Xpeng har stor tro på at modellen vil passe godt inn i det norske markedet. Modellen vises nå frem under bilmessen i Shanghai - hvor Elbil24 er til stede.
- Selv om priser og norske spesifikasjoner ikke er klare ennå, er jeg overbevist om at den vil passe godt inn i det norske markedet, sier administrerende direktør Claes Persson i Xpeng Motors Norway i en pressemelding.

Ioniq 6 på langtur: – Aldri opplevd maken!
Ny plattform
Xpeng G6 er den første produksjonsmodellen laget på selskapets neste generasjon elektriske plattform, SEPA2.0. Modellen skal tilby Xpengs nyeste teknologi innen selvkjøring, interiørkvalitet, ytelser og lynlading - inkludert 800V-lading.
Den vil komme utstyrt med nyeste versjon av XNGP - som er siste versjon av ADAS (Advanced Driver Assistance System) før bilen gjøres tilgjengelig for komplett selvkjøring.
- Vårt mål er å redefinere mobilitetsopplevelser for en bred kundebase takket være strømlinjeformede konfigurasjoner, enestående ytelser, en oppslukende brukeropplevelse og effektivisering av produktforbedringer, sier Xpeng-sjef He Zioapeng.
Den nye SEPA2.0-plattformen blir veldig viktig for Xpengs ambisjoner. Plattformen kan brukes for alt fra kompaktbiler til store SUVer og pickuper og gjør det mulig å benytte nærmere 80 prosent av komponentene fra modell til modell. Dette vil gi lavere produksjonskostnad.
Rask lading og lang rekkevidde
Ifølge Xpeng retter de seg mot yngre kjøpere med G6, og modellen skal by på «responsive kjøreegenskaper, rikelig med plass i interiøret og kommer fullspekket med komfort- og infotainment-fasiliteter».
Xpeng hevder at elbilen skal sette en helt ny standard for det mellomstore SUV-segmentet når det gjelder komfort, kjøreopplevelse, smarte teknologiske løsninger og rekkevidde.
Apropos rekkevidde: I Kina oppgis rekkevidden å være 755 kilometer. Den kinesiske målestandarden er snillere enn den europeiske, så vi regner med at modellen vil få rundt 60 mil WLTP-rekkevidde.
Må du lade på veien, lover Xpeng lynrask lading: På 10 minutter med lading skal du kunne fylle på med inntil 30 mil rekkevidde. Disse spesifikasjonene er riktignok ikke bekreftet for modellene som kommer til Norge, men de gir en god pekepinn.

TEST: Tre store, elektriske sju-setere
Model Y-kopi eller -konkurrent?
Xpeng G6 er altså en coupé-SUV med en skrånende taklinje. På norske veier triller det flere slike modeller i dag, deriblant Volvo C40, VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé og Audie Q4 e-tron Sportback.
Polestar 4 ble nylig vist frem under bilmessen i Shanghai og kan bli en naturlig konkurrent for Xpengs nykommer.
Det er imidlertid ikke til å stikke under stol at det er spesielt én modell man tenker på når man ser bildene av Xpeng G6. Den likner utvilsomt på bestselgeren Tesla Model Y - både når vi ser den foran oss og når vi sammenlikner dimensjonene.
Xpeng G6 og Model Y er eksakt like lange og brede. G6 er knappe 3 centimeter høyere, men akselavstanden er identisk på de to bilene.
Det er vanskelig å si i hvor stor grad Xpeng faktisk har sett til Tesla i utviklingen av sin nye SUV, men bilene er ikke akkurat ulike på innsiden, heller. Så skal det bli spennende å se om Xpeng kan stjele kunder fra Tesla. I så fall må pris og ytelser imponere.
Modeller i Norge
I Norge finnes det nå to Xpeng-modeller på veiene: G3, og P7. SUVen G9, som blir større enn G6, er like om hjørnet i Norge. Dermed blir G6 den fjerde modellen som introduseres for norske kunder.
Første modell ut i Norge var G3. Den har også solgt best, uten at drøye 800 registrerte modeller er altfor mye å skryte av. Modellen har senere kommet i en forbedret utgave kalt G3i, men denne er det kun registrert 47 eksemplarer av.
Xpeng P7 er den mest gjennomførte av modellene som hittil er solgt i Norge. Den er registrert i 410 eksemplarer her til lands og fikk nylig bryne seg på to konkurrenter Elbil24s trippeltest (se i bunnen av artikkelen).
Mye tyder på at kommende G9 vil treffe bedre i markedet. Trolig vil G6 gjøre det samme når den ankommer Norge om et drøyt år. Nordmenn er som kjent glade i SUVer, og med lang rekkevidde og riktig pris, er det mulig for Xpeng å kuppe kunder fra konkurrentene.
Så gjenstår det å se hva prisene faktisk blir.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.