Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Nio har vist frem sin neste elbilmodell ES7 - og det er lett å bli begeistret.
Nio lover ytelser som garantert vil friste SUV-elskende nordmenn. For hva sier du ikke til 930 kilometer rekkevidde eller en akselerasjon fra 0-100 på 3,9 sekunder?
Begge deler ble viet oppmerksomhet da Nio nylig lanserte sin nye modell under et digitalt arrangement.

Kjøpeguide: Kia EV6, VW ID.4 eller Volvo XC40?
Enorm batteripakke
Her ble det klart at Nio ES7 vil komme med batteripakker på 75 kWh og 100 kWh, men Nio varsler at de vil lansere en batteripakke på utrolige 150 kWh.
Sistnevnte batteripakke vil ifølge Nio gi en rekkevidde på utrolige 930 kilometer. Denne rekkevidden er imidlertid oppgitt etter den kinesiske målestandarden CLTC, som regnes som mer optimistisk enn WLTP-standarden.
Det er WLTP vi benytter her hjemme, og sånn sett er det grunn til å tvile på at man vil komme 93 mil av gårde på én lading her i Norge. Gigantbatteriet på 150 kWh bør imidlertid sikre en rekkevidde på rundt 80 mil.
Ifølge Nio vil de ulike batteripakkene sikre følgende rekkevidde:
- Nio ES7 75kWh: 485 kilometer (CLTC)
- Nio ES7 100 kWh: 620 kilometer (CLTC)
- Nio ES7 150 kWh: 930 kilometer (CLTC)
Uavhengig av hvilken bil du velger, vil den ha mulighet for å kjøpe bilen med eller uten batteri. Nio er kjent for sin abonnementløsning som åpner for at du ikke eier batteriet i bilen, men i stedet leier batteriet og bytter det ut ved behov. I skrivende stund koster batteri-abonnementet 1399 kroner for 75 kWh-batteriene og 1999 kroner for 100 kWh-batteriene.

10 glimrende elbiler som ikke rammes av moms - og vi har en favoritt
Hakket mindre enn storebror
Elbil24 har tidligere testet SUV-en ES8, og som modellnavnene tilsier, blir ES7 en hakket mindre bil enn storebroren. Sistnevnte får følgende mål:
- Lengde: 4912 mm
- Bredde: 1987 mm
- Høyde: 1720 mm
- Akselavstand: 2960 mm
Det betyr at ES7 blir 11 centimeter kortere og 3,5 centimeter lavere enn ES8. Til gjengjeld er ES7 bygd et par centimeter høyere.
Bagasjerommet skal gi deg hele 658 liter med boltreplass, inkludert brønnen under gulvplata. Dette bagasjevolumet er ikke annet enn imponerende.
Nio poengterer at bagasjerommet blir 1,88 meter dypt når baksetene legges ned.
Den største forskjellen på ES7 og ES8 hva gjelder plass, er nok at ES7 kun blir tilgjengelig som 5-seter. ES8 er som kjent en bil du kan få med syv seter.

Familie-elbiler: Alt om taklast, bagasje og hengervekt
Solid hengervekt
Nye Nio ES7 kommer med mulighet for tilhengerfeste og kan trekke opptil 2000 kilo. Det er faktisk 500 kilo mer enn hva ES8 kan.
Nio gjør et poeng av at bilen skal kunne bremse ned fra 100 km/t og stanse helt på under 34 meter. Brembo-bremser er standard på ES7.
Videre kommer ES7 med hele ti forskjellige kjøremoduser, hvorav fem er grunnleggende: Tilpasset, Eco, Comfort, Sport og Sport+. De fem øvrige modusene kan velges basert på underlag og behov: Vått føre, sand, snø, med tilhenger og enkel passering (gir økt bakkeklaring).
I tillegg har du - som på Tesla Model Y - en campingmodus som gir stabil temperatur og sirkulerende luft i kupeen ved overnatting i bilen.
Nio ES7 har støtte for V2L - en løsning som gjør at du kan lade opp annet utstyr ved å koble det til bilens ladeport og trekke strøm fra bilens batteri.
- Har du fått med deg denne?
Priser og tilgjengelighet
Nio kommuniserer at deres nye modell skal være mer moderne og teknisk kompetitiv enn forgjengeren ES8. Dashbordassisten Nomi, som tidvis har vist seg litt uforutsigbar, skal nå ha blitt smartere. Ifølge Nio skal man nå kunne føre en flytende samtale med Nomi.
Infotainmentsystemet og selvkjøringsegenskapene skal dessuten være forbedret flere hakk.
Det er foreløpig ukjent når Nio ES7 blir tilgjengelig i Norge, men de første bilene er ventet å bli levert kunder i Kina i august.
Norske priser er heller ikke offentliggjort, men vi kan se til Kina for en pekepinn: I Kina vil modellen med 75 kWw-batteri koste 468.000 renminbi før subsidier. Det tilsvarer i underkant av 700.000 norske kroner.
Modellen med 100 kWh-batteri prises fra 526.000 renminbi. Det tilsvarer 780.000 norske kroner. Begge priseksempler er med batteri inkludert.
Nio ES7 med 150 kWh-batteri er foreløpig ikke til salgs.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.