Voyah Free:

Ny SUV tar opp kampen med Audi e-tron og BMW iX

Nye, stilige Voyah Free gir inntrykk av en stor og kostbar bil, men koster mindre enn konkurrentene.

STOR: Voyah Free er snaut fem meter og skal konkurrere med biler som Audi e-tron SUV og BMW iX. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STOR: Voyah Free er snaut fem meter og skal konkurrere med biler som Audi e-tron SUV og BMW iX. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

De nye bilmerkene fra Kina kommer som perler på en snor. I gamle dager dukket det knapt opp nye bilmerker i Norge overhodet, men nå har nesten ti kinesiske bilprodusenter rullet inn her i landet på et par år.

Foreløpig siste kandidat er Voyah. Merket er en del av det statseide selskapet Dongfeng, og målsettingen er å lage elbiler i premiumsegmentet. Første modell ut er Free, en SUV på størrelse med Audi e-tron, som den skal prøve å kapre markedsandeler fra.

For selv om det kommer stadig nye bilmerker hit, er det ikke slik at bilmarkedet vokser parallelt med et stadig større utvalg. Det blir mange som skal slåss om kundene. Om det er plass til alle, er heller tvilsomt. Hvem som vil klare seg over tid – de etablerte produsentene eller nykommerne – er ikke lett å si.

Stilig design

Debutanten Voyah Free prøver seg med en fresh design. Her har blant annet Italdesign Giugiaro hatt en finger med i utviklingen og tilført noen elegante detaljer. Bilen er ikke like spesiell i uttrykket som konkurrenten BMW iX, men noe mer spenstig enn Audien. Fronten gir inntrykk av en stor og kostbar bil, ikke ulik Maserati Levante, mens bakenden har en original vri på c-stolpen og en taklinje som er presset ned, slik at bilen får en coupé-aktig avrunding. Til en SUV å være er silhuetten stilig.

Også innvendig leverer Free på premiumhyllen. En skjermplanke som går i hele dashbordets bredde, gir et rydding inntrykk. Midtkonsollen er noe mer kaotisk, men har det man forventer av funksjoner, som ladeplate, funksjonsknapper og koppholder.

Hvor brukervennlig skjermen er, er litt vrient å vurdere foreløpig. Bilen er rett og slett ikke helt fornorsket ennå, slik at enkelte ting ikke er på plass slik de skal være mot slutten av året, når de første kundene får bilene sine.

Til nå har merket kun hatt én butikk, i Oslo sentrum, men dette vil utvides fortløpende. I disse dager åpner agentrepresentasjon i Drammen, Trondheim, Gjøvik, Hamar og Sarpsborg.

Stor motor

Modellen som skal tilbys i det norske markedet, er så å si fullutstyrt og koster 719.000 kroner. Batteripakka er på 100 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på 50 mil med en ladefart på 125 kilowatt. Snittforbruket er oppgitt til 1,7 kWt per mil, under vår testtur endte vi opp med 1,9. Det betyr uansett at Voyah Free går lengre enn en tilsvarende priset Audi e-tron SUV eller BMW iX.

I det norske markedet er det også viktig med henger, og Free kan dra 1840 kilo og ha taklast på 75 kilo. Bilen er utstyrt med luftfjæringer som tilpasser bakkeklaringen etter hva slags kjøremodus man har valgt. Bagasjerommet tar 560 liter, i tillegg har bilen en ganske dyp frunk foran, som for øvrig har et merkelig simpelt lokk.

Ikke overraskende har Free også en solid dose hestekrefter, slik det som oftest er i slike store el-SUVer. De to motorene gir en samlet effekt på 490 hestekrefter. Så selv med en vekt på drøyt 2,3 tonn, gjør bilen 0-100 km/t på 4,4 sekunder.

Komfort framfor sportslighet

Det er selvsagt mulig å få Free til å skyte ut av startblokkene, mens selv i den mest sportslige innstillingen kjennes den ikke vill. Det er en bil som bevarer komforten på en god måte. Lydisoleringen er dessuten veldig god, så det er fredelig i kupeen.

I by merker man at b-stolpen, altså den som er mellom de to dørene på siden, er ganske bred. Dermed stjeler den sikt når man skal svinge ut på en vei. Sikten bakover er heller ikke all verden.

Som en stor familie-SUV har Free mye å by på. Både utseende og opplevd kvalitet gjør at den kvalifiserer til premiumsegmentet. Og de siste årene har vist at norske bilkunder er villige til å gå for produsenter de ikke hadde hørt om i går. At Voyah Free skal i konkurranse med svært veletablerte merker, og noen kinesiske nykommere, betyr med andre ord ikke at den er sjanseløs. Men da blir det viktig at all teknologi er på plass før kundene får bilene i løpet av november. Det har ikke alltid har vært tilfelle med andre debutant-merker på det norske markedet.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.